Klassiska Lastbilar nr 6 2015

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar nr 6 2015

Inläggav Per Thomson » 06 dec 2015, 23:15

För en gångs skull har jag hunnit med att läsa några artiklar medan ett nummer är aktuellt. Som vanligt finns det alltid något eller några guldkorn med i varje KL. Denna gång vill jag särskilt framhålla Bosses artikel om Hallandsåkeriet och Stefans om Bror Kvarnströms åkeri i Surahammar. Båda artiklarna visar på ett noggrant research. När det gäller det senare åkeriet kan jag tänka mig att Malte Eriksson känner till det mesta. Även jag minns Kvarnströms-bilarna just kring 60-talet.

Även LinjeBuss artikeln gjorde intryck på mig. Beskrivningen över hur busstrafiken gick till efter kriget har mycket likheter med hur den första lastbilstrafiken bedrevs. Dels fanns det när jag körde under 60-talet några förare som hade varit med strax efter kriget och berättade i samband med någon färjeöverfart och dels träffade jag för ett antal år sedan en person som först körde lastbil och sedan övergick till att köra buss, båda uppdragen i just Linjebuss regi.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack