Måla lastbils ram

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Måla lastbils ram

Inläggav fredrik123 » 06 dec 2015, 20:24

Hejsan! Jag ska måla ramen på en lastbil och undrar vilken färg jag bör använda. Den ska vara blank svart, gå bra att pensla på, inte alltför kinkig mot lite ytrost som kanske råkar hamna under, och den ska vara stryktålig.
Tacksam för förslag. :D
Mvh: Fredrik
fredrik123

Re: Måla lastbils ram

Inläggav Bo Norvinge » 06 dec 2015, 21:05

Vad jag har hört så ska man i alla fall inte använda tvåkomponentsfärg. Den spricker lätt då ramen är lite flexibel och rör sig. Vidare är tvåkomp ingen höjdare att pensla på enligt min åsikt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Kjell T » 06 dec 2015, 21:09

Miranol tillverkad av Dickursby färgfabrik (Tikkurila ) duger säkert bra om du skall ha blankt. En ännu hållbarare, men matt, är Teknos Ferrex som finns i svart, den är bra som grund på rostiga ställen om du putsar med stålborste innan du penslar på färgen.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 06 dec 2015, 21:48

Jag valde matt två-komponent, svart. En typ av industrifärg som håller att "slå på". Om de ska vara blankt blir det större krav på noga tvättning. Min avsikt har varit att bilen inte ska se ut som ny, ingen spackling eller sådant som klarlack över det hela, det är en lastbil. På 60-talet var lastbilarna inte särskilt blanka ens som nylackade.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack