Registreringsbesiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Registreringsbesiktning

Inläggav Z 1578 » 03 jan 2015, 21:32

Jag har en fundering angående registreringsbesiktning/identitetskontroll av ett oregistrerat fordon. Vad jag kan förstå så ska fordonet överensstämma med handlingarna som man skickat in för ursprungskontrollen. Hur mycket kan man/måste man göra för att regbesikta? Jag har tänkt mig att ta bort vändskivan på min dragbil och åtgärda några sprickor och byta alla bultar som håller den, då ser det ju nymonterat ut även om jag återanvänder delarna. Kan det bli problem om man gör det och kanske andra åtgärder före besiktningen tro? Samtidigt så lär jag få anmärkningar på i synnerhet vändskivan om jag skulle försöka ändå. Hur mycket kollar man, är det bara utrustning, mått, vikter etc och att det är rätt bil? Det är ju ändå krav på kontrollbesikning efteråt. Man får väl inte heller ha några anmärkningar på registreringsbesiktningen?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Registreringsbesiktning

Inläggav Noxcania » 04 jan 2015, 00:51

Om du bor hyfsat nära besiktningsstationen så åk dit med bilder på problemet & berätta som de är så går de nog bäst.
Jag hade en kortad -46 Cheva lastbil som va kortad efter avställning & hade gått på brädgård så hjulbasen va ju inte den samma som i pappret så jag åkte & snackade med dom om hur jag skulle fixa de... men det är en annan historia, men jag tror att prata direkt med folket på stationen & visa bilder funkar bäst.
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Registreringsbesiktning

Inläggav herrstina- » 04 jan 2015, 13:13

På registreringsbesiktningen kollas inga funktioner över huvud taget, dom kollar och noterar så fordonet har rätt sorts lampor på rätt ställe osv. Att lamporna lyser kollas på den ordinarie kontrollbesiktningen när det är dags.

Du borde alltså kunna köra in med dina sprickor och gamla bultar och fixa till det sedan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Registreringsbesiktning

Inläggav Thomas Almen » 04 jan 2015, 21:28

Försök prat med Anders Könberg om du har möjlighet Andreas. Vettigaste bilinspektör jag träffat på.
Thomas Almen
 

Re: Registreringsbesiktning

Inläggav Z 1578 » 05 jan 2015, 02:21

Tack för svaren!
Anders Könberg är bra att ha å göra med, har diskuterat en och annan glapp fixpunkt med honom.. :D
Men jobbar inte han åt polisen nu?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Registreringsbesiktning

Inläggav Gösta » 05 jan 2015, 09:56

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon

Hej! I Classic Motor Nr2/2013 finns lite skrivet om din frågeställning. Det är bland annat Peter Ranki, kommunikatör på transportstyrelsen som fått uttala sig.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster