Tre Vikingar år 1955

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tre Vikingar år 1955

Inläggav Anders Ason » 14 okt 2014, 21:24

Trevikingar.jpg
Juste förarklädsel!
Trevikingar.jpg (121.1 KiB) Visad 4408 gånger

Gamkameran2014_504.jpg
Kameran som bilden är tagen med.
Gamkameran2014_504.jpg (73.75 KiB) Visad 4408 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Tre Vikingar år 1955

Inläggav Lars-Gunnar » 14 okt 2014, 22:38

Trevligt foto med dig, din far och en sprillans ny Volvo Viking. Det var ju en stor investering som jag antar betalade sig i slutändan. Köpte din far någon ny bil efter den på bilden?

Jag önskar att vi jag hade haft något foto med far och hans Volvo. men det var inte bara att ta kameran och knäppa vad som helst på den tiden jag växte upp. Det kostade. Vi hade en 39 kronors kamera som rymde 8 bilder och köptes av min mor i Stockholm. Men jag är inte ensam om att inte ha någon bild. Många hade ingen kamera alls.

Hälsn. Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Tre Vikingar år 1955

Inläggav Anders Ason » 14 okt 2014, 22:44

Lars-Gunnar skrev: ... Köpte din far någon ny bil efter den på bilden?

Hälsn. Lars-Gunnar :)

Nej, då en rad med medicinska krångel kom mellan. Efter operationer hit o dit och sålt åkeri blev han anställd på en betongbil till han gick i pension. (Märkligt nog körde jag bilen som jag vuxit upp i yrkesmässigt i något år. Det slutliga regnumret blev H1758.)

Bilen har på bilden högst sannolikt den allra sista Skaftekullahytten som tillverkades. Jag var med då han köpte den (i den gamla bilen) och han fick den nog billigt då den stod utomhus under en press. Den höll bara några år då den byttes ut. I samma veva gjordes en "customisering" i form av en stor kromad huvkråka i form av ett futuristiskt flygplan. Några år senare kom det förbud för dylika och planet hamnade i vedboden i många år, bl a som leksak. MInns inte vart den sedan tog vägen.

Epilogen är att varken far eller bilen finns kvar. Däremot jag och kameran (som fotades i dag).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack