En liten sommargåta

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En liten sommargåta

Inläggav Stellan » 17 jun 2008, 22:16

Den här bilen hittade jag i en broschyr från 1976, årtalet bjuder jag på...men vad heter den? Hoppas att den är lite svår att gissa i alla fall :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: En liten sommargåta

Inläggav Anders » 17 jun 2008, 23:35

Måste säga att jag har ingen som helst aning faktiskt. Har suttit med Inufa-katalogerna och försökt spåra via bakaxel och andra detaljer, men är ganska utan spår.
Skulle jag gissa får det väl bli FIAT/IVECO bara för att ha en gissning :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav johnny013 » 18 jun 2008, 07:05

jag tror det är en steyr en österrikare alltså?

Trevlig sommar på er Johnny :mrgreen:
johnny013

Inläggav elokuu » 18 jun 2008, 07:36

Det här är Alusuisse.
elokuu

Inläggav Stellan » 22 jun 2008, 18:15

Visste ni att elokuu gissade rätt? Jag hade ju hoppats på fler förslag :mrgreen: Helt klart är det en österrikare, en Alusuisse...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lulebjörnen » 14 jul 2008, 23:11

Stellan skrev:Visste ni att elokuu gissade rätt? Jag hade ju hoppats på fler förslag :mrgreen: Helt klart är det en österrikare, en Alusuisse...

/Stellan

Vagnen finns tydligen bevarad komplett med elegant aluminiumflak från Alusuisse. Det finns färska bilder på den från diverse Saurer/Berna träffar. Mekaniken härstammade tydligen från Berna och Alusuisse stod för ram,hytt och flak.

...Schweitz...
Lulebjörnen

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2008, 08:50

Att schweitzarna ansträngde sig att skapa så lätta fordon som möjligt berodde på deras hopplöst låga tillåtna totalvikter vid den tiden. När jag på 60-talet hade gods till Schweitz så var det för det mesta att lossa allt i Basel. Ibland körde jag vidare in i landet med någon post men kunde lasta max 7 ton för att vara laglig. 15 ton fick lämnas hos gränsspeditören. Det var inte nog med viktsbegränsningen, de hade också begränsad fordonsbredd men vissa vägar var undantag, jag minns att jag lossade i Bern en gång.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 15 jul 2008, 14:49

När började påbyggarna i Sverige med aluminium? EJAB hade en F88 från -68 med flak helt byggt i lättmetall, både flakbotten och lämmar. Bilen hade gått som demo-bil för Kinnegrip innan vi fick tag på den.

Det måste väl ändå ha varit rätt så tidigt med ett helbyggt flak i lättmetall i Sverige?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2008, 16:58

Jo, det var nog rätt tidigt, men demobilar började komma, minns inlägget med den lustiga Gränges bilen med enkelhjulen här på forumet. Detta sagt enbart ur minnet och med tanke på standardflak.

Däremot fanns det tipptrailers med flakkorgen i aluminium i mitten på 60-talet. De jag tänker på användes för sligtansporter från Bolidengruvan i Garpenberg utanför Hedemora, hade boggiedragbilar och kortboggie på den korta trailern så det så de såg nästan ut som en 5-axlad lastbil. Här finns ju annars experter med på forumet som kan detta bättre men i väntan på deras kommentarer så postar jag detta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack