Skakfyra

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skakfyra

Inläggav flak » 28 jan 2014, 18:10

Okänd mjölkbil, tänk så många Volvo/ Scaniabilar som just rullat som mjölkbilar med tunnor.
Den här verkar fortfarande ha en tillfällig registreringsskylt.
123465.jpg
123465.jpg (162.68 KiB) Visad 17010 gånger

http://nostalgimacken.blogspot.se/2014/01/sunnamejeriet.html
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: Skakfyra

Inläggav S-V L44 » 30 jan 2014, 00:42

Bilen är en L51 och årsmodellen bör vara mellan 1956-1958.
Går det att läsa av från vilket län registreringsskylten härstammar?

Kallade ni det som finns på flaket för mjölktunnor i trakterna runt Kalmar?
I större delen av landet kallas de annars för mjölkkrukor.
Där jag är uppväxt i nordvästra Skåne kallar vi dem för mjölkkannor (eller på finare :D skånska för mjölkakannor).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav flak » 30 jan 2014, 11:46

Dom kallades för mjölkkannor, och skylten ser ut att närmast ha en E skylt eller möjligtvis T eller H? den är svårläst men den har ju vita bokstäver så det borde ju vara saluskylt eller?
Siffrorna är 22(7)?
Här är ytterligare mjölkbilar får Blekinge
123489.jpg
123489.jpg (97.2 KiB) Visad 16871 gånger

1234578.jpg
1234578.jpg (129.51 KiB) Visad 16871 gånger

Och en av Karlskrona traktensmejeriförenings gamla mjölkbilar Volvo L340 1954 (K1942)
K1942 Karlskronatraktens mejeriförening.jpg
K1942 Karlskronatraktens mejeriförening.jpg (275.98 KiB) Visad 16871 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav lokförare » 01 feb 2014, 18:03

skakfyran är utrustad med inerimsskylt
eller som man sa i dagligt tal röd skylt
så det är en ny bil på sin höljd 1 månad
sedan den sattes i trafik
lokförare

Inläggav Åkarns Kalle » 01 feb 2014, 23:28

Intressant Intressant
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 02 feb 2014, 03:41

lokförare skrev:
skakfyran är utrustad med inerimsskylt
eller som man sa i dagligt tal röd skylt
så det är en ny bil på sin höljd 1 månad
sedan den sattes i trafik

Visst, bilen på bilden ser i flera avseenden ut att vara ny, så den var säkerligen ganska ny vid fototillfället.
Den, säkert stolte ägaren har t.o.m. bemödat sig att sätta vimplar på pejlstängerna. Det är kanske inte det första man tänker på att låta utrusta en gammal bil.

Men rent generellt innebär röd interimskylt inte alltid att bilen verkligen var fabriksny.
Bilen kan ha stått osåld en kortare eller längre tid hos återförsäljaren. Då är den visserligen fortfarande fabriksny om man ser till tillryggalagd körsträcka, men ändå lite "gammal" ur ett tidsmässigt perspektiv.
Den kan också ha kommit från ett annat län eller varit i BRR (beredskapsregistret - liktydigt med vad vi idag kallar avställd) längre än två år och därmed blivit avförd med automatik innan den återregistrerats.
Om bilen avförts inom länet och dess gamla registreringsnummer blivit tilldelat en annan bil, så fick man använda röda interimskyltar under tiden tills man funnit ett nytt ledigt registreringsnummer.
Jag har sett några exempel, om än bara några få, på att ett och samma fordon haft två olika registreringsnummer inom samma län utan att det vid någon tidpunkt verkar ha varit registrerat utanför länet.
Det var lite mer komplicerat förr när registreringsnumret inte följde bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 02 feb 2014, 13:50

Fordonsidentiteter är intressant och om jag inte missminner mig fel så finns de röda skyltarna fotfarande kvar men används mycket sällan då de allra flesta fordon som säljs i Sverige är EU-typgodkända, d v s de får ett regnummer redan i saluhallen oftast.

Numera heter väl de röda skyltarna precis som förr egentligen, "Interimsskylt" och används i huvudsak enbart vid export eller import av fordon. Kallas även tillfällig registrering. Skylten är röd med vit text också precis som förr.

I Kina som exempel som inte använder interimsskyltar på nya bilar, for det omkring bilar helt utan skyltar! En i mitt tycket mycket märklig ordning. "Fri passage" vid fartkameror, ingen möjlighet att identifiera vid olyckor, missöden, parkeringsskador m m. Alla fordon som rör sig i trafiken borde ju gå att identifiera. Vi har dock precis samma förfarande i det här landet när vi fått ett ursprungskontrollgodkännade från Transportstyrelsen. Något som jag precis fått (700 kr) på en Dodge 1926. Nu återstår då "bara" besiktningen och jag får då både göra provkörningar och resan t o f bilprovningen utan skyltar (försäkring ska finnas).

kinaoreg.jpg
kinaoreg.jpg (42.41 KiB) Visad 16651 gånger

En helt annan (kul) sak ang. parkering:
kinaparkering.jpg
kinaparkering.jpg (67.31 KiB) Visad 16651 gånger

Hur är denna parkering möjlig och hur gick det till? Vad skulle en svensk polis ha sagt: parkering i fel färdriktning ger ca 1 000 kr i böter, parkering på trottoaren ger också böter i vårt land (basbelopp finns men kan nog styras av lokal trafikstadga).

P1000484500.jpg
Dodge 1926 och här räcker inte ett bra vax enbart. Det dröjer till besiktning!
P1000484500.jpg (65.3 KiB) Visad 16651 gånger

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 02 feb 2014, 14:22

Anders Ason skrev:
I Kina som exempel som inte använder interimsskyltar på nya bilar, for det omkring bilar helt utan skyltar! En i mitt tycket mycket märklig ordning. "Fri passage" vid fartkameror, ingen möjlighet att identifiera vid olyckor, missöden, parkeringsskador m m. Alla fordon som rör sig i trafiken borde ju gå att identifiera.

Detsamma gäller i USA. När jag köpte mina nya bilar därborta så fick jag en liten oansenlig papperslapp (10 x 7 cm) att sättas på anvisad plats på bakrutan. Anledningen till att den lilla lappen skall sitta på bakrutan är att om du blir stoppad av polisen så närmar han sig alltid bilen bakifrån och då skall han kunna läsa texten.

Volvons regskylt USA Framsida.JPG
Volvons regskylt USA Framsida.JPG (207.37 KiB) Visad 16644 gånger

Volvons regskylt USA Baksida.JPG
Volvons regskylt USA Baksida.JPG (152.83 KiB) Visad 16644 gånger

Jag tror jag körde omkring med denna lilla lapp i knappt två månader innan jag fick mina permanenta registreringsskyltar RTD411 i Illinois.

Jag kan ju tillägga att man bara får denna lilla papperslapp om man inte har någon registreringsskylt sedan tidigare.
Om man byter in en äldre bil och köper en ny så flyttas registreringsskylten över från den gamla bilen till den nya.
Så skyltarna följer ägaren, inte bilen.
Men eftersom jag var nyinvandrad till USA i augusti 1993 hade jag ingen tidigare bil i landet och fick därmed den lilla papperslappen att anbringa på bilens bakruta.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 02 feb 2014, 19:31

I staten Michigan har bilarna bara nummerplåt bak. I början antog jag att det var syndare av olika slag som rationaliserat bort sin framplåtar men när även polisbilarna saknade plåten insåg jag att det skulle vara så.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bo Norvinge » 02 feb 2014, 23:03

herrstina- skrev:I staten Michigan har bilarna bara nummerplåt bak. I början antog jag att det var syndare av olika slag som rationaliserat bort sin framplåtar men när även polisbilarna saknade plåten insåg jag att det skulle vara så.

Stina.

Även Florida tror jag.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav herrstina- » 02 feb 2014, 23:13

Njaäo, för en massa år sedan hyrde jag bil i Florida och den hade sina speciella leasingskyltar både fram och bak. Det ändrades senare för att undvika en del av överfallen på turister i hyrbilar. Även antalet skyltar kan ju ha ändrats.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack