Reid Hulting skrev:Jo att Tommy flyttade till Hedesunda vet jag. Var upp dit med en av mina Bröytar och grävde ut en swimming-pool åt honom. Men firman flyttade upp till ett kontor i Gävle också.
Bilen jag köpte av Willy var en Scania-Vabis LS76S50 1966 med största Be-Ge hytten och en 3-axlad 12,5 meters BRIAB kortboggievagn. Allt lackat i Cheva-grönt och vitt med rött chassie.
1975 köpte jag en ny SCANIA LBS140S46 med sovhytt och kopplade BRIAB-vagnen efter, Rödtoppen blev förste chaufför att köra den. Jag fick skällning, och humör hade han, för att jag inte hade beställt bilen med keps, så det fick vi eftermonterat lite hastigt.
Efter att ha jobbat åt mig några år började han på Hägerstens åkeri igen, han hade jobbat där tidigare.
Ja skrotbilar till Halmstad, potatis från Halland till Norrland och så oftast nåt virkeslass av Yngve på Nordprotekt tillbaka till södra delen, bl.a..
Jag kommer ihåg en gång en av mina chaufförer, inte Rödtoppen, lastat skrotbilar på Sollentuna bildemontering, norr om Stockholm, mitt i vintern, snöigt och halt. Utfarten från bildemonteringen var en brant backe ner mot E4:an, motorvägen gick alldeles nedanför utfarten och slutade med en tvär kurva åt höger. Det bar sig inte bättre än att när han bromsade för kurvan så kom släpet ut till vänster om bilen, framaxeln tvärs under släpet. Så naturligtvis lade han hela lasset ut över stängslet och ut på E4:an, turligt nog bara ut på vägrenen. Snacka om att det såg ut som en större olycka. Ett av de tillfällen då man önskat att man inte svarat i telefon.
En större olycka såg det ut som också den gången, jag tror det var Erling, missat det här med att köra via Stigtomta och istället skrapat av några skrotbilar hos Kalle i backen vid Jönåkersviadukten. Nån dam i en efterkommande bil lär ha trott att det var allvar och svimmat.
Jo de stämmer,en kort period hade han en liten holk på S,Kungsgatan i Gävle.Han som tappa av skrotbilen i Jönåker,de va Ernst Norling,den första som kom när han stod där,,,-de va Polisen,,,men han kom lindrigt undan-inga större påföljder. -Du måste ha vart rik innan- om du hade råd med både ny bil o telefon,för dom var ju inte direkt kända för att betala särskilt bra?

,Minns man låg på ca 11-1200 mil i månaden,men blev aldrig mer än ca 30-34 när avräkningen kom o alltid laddat med enkronor för att ringa om nya lass."Ring om en timme" va standardsvaret. Vicke skötte ju ruljangsen då. Å andra sidan hade man inte så mycket att välja på,- de va svårt att få tillstånd den tiden,tror inte de va många som hade de av oss som körde där. Men de var en rolig tid som jag ofta tänker tillbaka på, fast minnet sviker ibland,så poppar det upp lite saker när man pratar om det. Skulle va kul o snacka me dig,om du har tid o lust ring gärna 070 653 7900 Sjömannen
Reid.