hjälp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

hjälp

Inläggav Micke Lund » 29 dec 2007, 22:29

Hallå! Hur ska jag göra för att lägga in en bild på forumet?
///Micke :?
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders » 29 dec 2007, 22:55

Du måste först ladda upp bilden på någon sida på nätet, exvis photobucket.com. Du måste först registrera dig där innan du kan ladda upp bilderna. Men det finns beskrivet ganska bra hur man gör det där.
När du gjort det och laddat upp bilden du vill visa här så kopierar du fältet till höger om där det står "IMG code"
Ser ut så här:
Bild
(la till AAA så att koden skulle synas
Sedan klistrar du in det i det meddelande du tänkt att posta här.

Då kommer det att se ut såhär:
Bild
(Bilden föreställer en östtysk SKL diesel)

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2007, 11:30

Tack för det Anders :)

En liten önskan bara, men tyvär krånglar jag till det lite, bilderna bör helst inte vara större än 600 pixel horisontellt. Anledningen är läsbarheten av meddelandetexterna, många som har mindre skärmar och låg upplösning tvingas scrolla meddelandet för att kunna läsa texterna.

Om man inte har något bildbehandlingsprogram så tror jag att det ändå går i XP att om man högerklickar på bildnamnet i t ex utforskaren välja ändra storlek. Där anger man 400 eller 600 i den översta fönstret och bockar för behåll proportioner i stället för att ange något för den vertikala uppgiften.

Maffig motor men den får inte plats i någon Scania 8)
Vilka data har du på den?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Micke Lund » 30 dec 2007, 12:02

Hej Per och alla andra.
Jag har lagt in bilder på en mack nu,men ni får nog scrolla en hel del :D
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders » 30 dec 2007, 12:10

Det är en VEB SKL(Volks Eigene Betrieb Schwermaschinenbau "Karl Liebknecht) NVD-48 med en cylinderdiameter på 32cm och en slaglängd på 48cm. Enligt märkplåten så skulle de orka ungefär 100kW per cylinder, men det var länge sedan. Hade 4 stycken som dieselgeneratorer på en färja. Mycket jobb med dem, krävde massor med omsorg. Bränslepumparna var också tillverkade i östtyskland. Såg ut ungefär som en Bosch-prototyp från 20-talet. Turboaggregaten var någon jugoslavisk licens.
Kort sagt så hörde väl de här inte riktigt till det bästa som byggts i dieselväg :)

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2007, 12:28

Den mackbilden var intressant. Låg den macken utmed någon genomfart, på något vis tycker jag att den ser bekannt ut? Kanske jag sett tidigt någon morgon i början på femtiotalet när jag fick följa med pappa i Scaniafyran med kopplad kärra efter från Avesta till Stockholm.

I Avesta fanns det också sådana pumpar även om macken hette IC (som sedan blev OK). Anledningen till att IC-macken i Avesta hade Nynäs pumpar var att Axel Axelson Johnsson i princip ägde Avesta. Avesta i mitten på 1900-talet dominerades av järnverket som ingick i Johnsson imperiet. Nynäs petrolium i Nynäshamn hörde till samma ägare liksom KMW i Karlstad. För leveranser av fartygspropellrar och annan avanserad maskinutrustning från KMW samt rostfritt stål från Avesta till Sovjetunionen önskade Jonsson betalning. Här såg Johnsson lösningen, Sovjet hade ju olja och så kom Nynäs till.

Alla järnverksarbetarna i Avesta fick rabatt på Nynäs bensin och IC var smarta och inse att ett samarbete var nödvändigt om man skulle finnas på kartan i Avesta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2007, 12:33

Anders skrev:Det är en VEB SKL(Volks Eigene Betrieb Schwermaschinenbau "Karl Liebknecht) NVD-48 med en cylinderdiameter på 32cm och en slaglängd på 48cm. Enligt märkplåten så skulle de orka ungefär 100kW per cylinder, men det var länge sedan. Hade 4 stycken som dieselgeneratorer på en färja. Mycket jobb med dem, krävde massor med omsorg. Bränslepumparna var också tillverkade i östtyskland. Såg ut ungefär som en Bosch-prototyp från 20-talet. Turboaggregaten var någon jugoslavisk licens.
Kort sagt så hörde väl de här inte riktigt till det bästa som byggts i dieselväg :)

MVH
Anders

Oj, nu går det undan på forumet, man hinner inte svara på ett inlägg förrän det kommer ett emellan :lol:

Intressant!
Jag förmodar att det var en stor färja och att det fanns någon annan motor för propellerdriften?
I Helsingborg går det färjor som framdrivs diesel elektriskt, HH-ferries färjor. Motorerna är lastbilsdieslar där var och en motor har en generator. Varje sådant motor/generatorpaket finns i en containerliknande låda som lätt kan bytas vid behov av reparation, bara att koppla loss en grov elkabel. Tror att det är 8 motorer på varje färja.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 30 dec 2007, 13:50

Satt och funderade en stund huruvida detta kunde räknas under veteransnack, men i och med att de här motorerna är tillverkade i mitten på 70-talet så borde de väl kunna räknas som veteraner. Dessutom var de enormt ålderdomliga :D

Jo, det är riktigt att de här bara används för strömförsörjningen. Enligt märkplåtarna skulle de orka 2800kW.
Framdriften sköttes av 4 stycken MAN 40/54(cylinderdiameter/slaglängd i cm) på totalt 17000hk.
De sitter i en gammal järnvägsfärja som heter "Vironia", men när jag jobbade där hette hon StarWind och gick mellan Helsingfors och Tallinn. Hade tidigare gått med järnvägsvagnar och lastbilar mellan Trelleborg och Rostock under namnet Rostock.
Om det finns intresse kan jag lägga upp ett par bilder till på lite olika dieslar?

En fundering, kanske att det kunde finnas en avdelning på forumet för sådant som inte passar under resten av rubrikerna?
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 30 dec 2007, 20:02

Anders skrev:En fundering, kanske att det kunde finnas en avdelning på forumet för sådant som inte passar under resten av rubrikerna?

Finns redan en tråd som heter Off Topic för det som inte riktigt passar in med huvudsyftet(?) men som ändå kan vara inressant...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack