Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Reid Hulting » 05 feb 2013, 11:46

Scania Vabis 75 kom 1958. Det året levererades även de sista Regenterna.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Bengt Gustafsson » 05 feb 2013, 11:55

Veteranvänner!

Det värmer verkligen att ni uppskattar tidningen! Jag tackar å mina och övriga involverades vägnar.

Lars-Gunnar: det blir absolut fler artiklar om olika märken och modeller framöver.

Och har ni tips på tänkbara reportage så hör gärna av er.


Vänliga hälsningar
Bengt Gustafsson

Redaktör
Klassiska Lastbilar
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Kjell T » 05 feb 2013, 11:59

Igår fick jag tidningen. Intressant innehåll även denna gång.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav bilobuss » 05 feb 2013, 16:11

Mycket, som vanligt, intressant läsning i Klassiska Lastbilar nr 1 2013! Kan nämna att Titanen i lilla bilden på omslaget är en mycket tidig 230-hästare. Troligen en Volvo demobil levererad till Bjursells i Jönköping. Bilen finns faktiskt fortfarande kvar, nu som traktor hos en samlare i södra Sverige. Bilar som också finns kvar i registret är 2 st Scania LS 141 och 1 st Scania LS 110 bland läsarbilder "Stiliga grusekipage" sid 36. Den gröna LS 141-an och LS 110-an står kvar på Boggs Grus AB i Mora, medan den röda LS 141-an finns hos en samlare i Värmland. :D /BL
Senast redigerad av bilobuss 06 feb 2013, 15:47, redigerad totalt 1 gång.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav S-V L44 » 05 feb 2013, 21:52

Mitt exemplar damp också ned i brevlådan igår.
Varierande och trevligt innehåll.
Är det månne just denna Scania-Vabis som Malte Eriksson kåserar om på omslagets näst sista sida?
Tyvärr kan man inte se bilens registreringsnummer så säker kan man ju inte vara.
De ovanligt långa fotstegen finns där i alla fall. Men tvillingmontaget på bakaxeln saknas.

Scania-Vabis - Hallstahammar Bryggeri.JPG
Scania-Vabis - Hallstahammar Bryggeri.JPG (204.61 KiB) Visad 15177 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Malte. E » 05 feb 2013, 23:22

Svar till Kjell N.
Roligt att just denna bild dök upp helt oväntat. Där står ju bryggare, tillika åkeriägare Knuth B Andersson och ser välmående ut vid en kanhända ny Scania-Vabis. Men det är faktiskt inte den avbildade bilen som kåseriet handlade om. Bilen på bilden är en fyrcylindrig märkeskompis. De tre sexcylindriga Scaniorna, jämte en Chevrolet såldes till Svenska Lastbil AB. Två fyrcylindriga Scanior, jämte några andra behölls för bryggeriets transporter. Dessa två Scania hette U690 och U4033. De gick till skrot 49/50. Det kanske ser konstigt ut att en bryggarbil har överlämmar, men troligen ville man ha detta för vissa bulklaster, när man körde hem kol för det egna behovet, samt möjligen även sågspån till isstackarna. Trävillan i bakgrunden är bryggarbostaden.
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav janne59 » 05 feb 2013, 23:51

Bengt Gustafsson skrev:Veteranvänner!

Det värmer verkligen att ni uppskattar tidningen! Jag tackar å mina och övriga involverades vägnar.

Lars-Gunnar: det blir absolut fler artiklar om olika märken och modeller framöver.

Och har ni tips på tänkbara reportage så hör gärna av er.


Vänliga hälsningar
Bengt Gustafsson

Redaktör
Klassiska Lastbilar

Hej.

Ett tips på tänkbart reportage eller kanske en reportageserie skulle kunna handla om trafiken till Mellanöstern när det begav sig.
Jag tycker det skulle vara intressant att läsa om den.

Hälsn. Jan Johansson.
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Bengt Gustafsson » 06 feb 2013, 14:16

Jan!

Tipset mottaget.

Tack
Bengt G
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav VolvoStar » 06 feb 2013, 17:19

bilobuss skrev:Mycket, som vanligt, intressant läsning i Klassiska Lastbilar nr 1 2013! Kan nämna att Titanen i lilla bilden på omslaget är en mycket tidig 230-hästare. Troligen en Volvo demobil levererad till Bjursells i Jönköping. Bilen finns faktiskt fortfarande kvar, nu som traktor hos en samlare i södra Sverige. Bilar som också finns kvar i registret är 2 st Scania LS 141 och 1 st Scania LS 110 bland läsarbilder "Stiliga grusekipage" sid 36. Den gröna LS 141-an och LS 110-an står kvar på Boggs Grus AB i Mora, medan den röda LS 141-an finns hos en samlare i Värmland. :D /BL

Hej bilobuss tyvärr måste jag medella att den röda LS 141:an idag bara är huv och hytt då den är kapad och jag har fått hört av han som äger den idag att det var längesedan den blev kapad.
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav lokförare » 06 feb 2013, 18:09

scanias L75:a började tillverkas i maj 1958 sista tillverkades jan 1963
sista L71:an regenten lämnade bandet i södertälje 21 aug 1958
enligt Scania fordonshistoria 1891-1991
jag körde buss i statstrafik på 1970-talet
när bussen användes för sådan linjetrafik
behövdes inte färdskrivare antagligen var
det så att linjetrafik inom en kommun
som gjorde att man fick köra på det viset
skulle en bussen användas för ex. beställnings-
eller skolkörning var det tvunget att ha färdskrivare
i bussen
SJ som körde linjetrafik på landsorten var tvungen
att ha färdskrivare i sina bussar
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Reid Hulting » 06 feb 2013, 19:05

Om jag inte minns fel så var det tidtabellsbunden linjetrafik under 5 mils sträcka som var fri från kravet på färdskrivare.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav lokförare » 06 feb 2013, 19:23

det är inte alls omöjligt att det var en viss sträcka
som var begränsningen för färdskrivare i linjetrafik
med buss
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav bilobuss » 07 feb 2013, 12:45

VolvoStar2013 skrev:
bilobuss skrev:Mycket, som vanligt, intressant läsning i Klassiska Lastbilar nr 1 2013! Kan nämna att Titanen i lilla bilden på omslaget är en mycket tidig 230-hästare. Troligen en Volvo demobil levererad till Bjursells i Jönköping. Bilen finns faktiskt fortfarande kvar, nu som traktor hos en samlare i södra Sverige. Bilar som också finns kvar i registret är 2 st Scania LS 141 och 1 st Scania LS 110 bland läsarbilder "Stiliga grusekipage" sid 36. Den gröna LS 141-an och LS 110-an står kvar på Boggs Grus AB i Mora, medan den röda LS 141-an finns hos en samlare i Värmland. :D /BL

Hej bilobuss tyvärr måste jag medella att den röda LS 141:an idag bara är huv och hytt då den är kapad och jag har fått hört av han som äger den idag att det var längesedan den blev kapad.

Jo, jag vet att det bara är framdelen som är kvar. Den köptes så av den nuvarande ägaren. Som tur är, finns "bilen" kvar i registret och kommer enligt ägaren att återuppstå i sin fulla längd någon gång i framtiden. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav VolvoStar » 07 feb 2013, 19:13

bilobuss skrev:
VolvoStar2013 skrev:
bilobuss skrev:Mycket, som vanligt, intressant läsning i Klassiska Lastbilar nr 1 2013! Kan nämna att Titanen i lilla bilden på omslaget är en mycket tidig 230-hästare. Troligen en Volvo demobil levererad till Bjursells i Jönköping. Bilen finns faktiskt fortfarande kvar, nu som traktor hos en samlare i södra Sverige. Bilar som också finns kvar i registret är 2 st Scania LS 141 och 1 st Scania LS 110 bland läsarbilder "Stiliga grusekipage" sid 36. Den gröna LS 141-an och LS 110-an står kvar på Boggs Grus AB i Mora, medan den röda LS 141-an finns hos en samlare i Värmland. :D /BL

Hej bilobuss tyvärr måste jag medella att den röda LS 141:an idag bara är huv och hytt då den är kapad och jag har fått hört av han som äger den idag att det var längesedan den blev kapad.

Jo, jag vet att det bara är framdelen som är kvar. Den köptes så av den nuvarande ägaren. Som tur är, finns "bilen" kvar i registret och kommer enligt ägaren att återuppstå i sin fulla längd någon gång i framtiden. :D /BL

bilobuss kul att han vill renovera den men finns motorn kvar?
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav bilobuss » 08 feb 2013, 14:13

Till VolvoStar2013. Vet ej hur komplett framdelen är. Har ej sett "bilen" i kapat skick. Ska ta reda på lite mera om den. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster