Bilder på lastbilar under 10 år(många bilder)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilder på lastbilar under 10 år(många bilder)

Inläggav Anders » 16 dec 2007, 17:54

Har äntligen fått tag på en scanner. Så söndagen har tillbringats med att plöja igenom 10 års lager av foton(ett par kartonger). Har valt ut lite olika och scannat dem. Så de kommer här.

Börjar med en kort fortsättning på "rakåtta-temat" med en bild på Scania muséets dragbil med gengasaggregat. Den var utlånad till Militärfordonsmuseum i Malmköping en tid.
Bild

Scania-Vabis 335 som var bildgåta häromdagen. Såhär såg den ut innan den blev iordninggjord. Bara att skrapa bort all tektyl och många lager med färg tog ett antal helger.
Bild

Ute ur verkstan med flaket liggande på ett par pallar på ramen.
Bild

Grundmålad innan den slutliga lackeringen. Själv tyckte jag att den passade väldigt bra i den här grå färgen.
Bild

Den här Scania F10;an stod tidigare på ett flygfält utanför Arboga. Vet inte om den finns kvar där, bilden är från våren 1997.
Bild

Strax öster om Lovisa i Finland hittade vi ett helt gäng med gamla Sisu och Mercedes. Verkade tillhöra någon renoverare, för strax brevid fanns ett alldeles nymålad Sisu-chassie.

En fyrhjulsdriven Mercedes från mitten på femtiotalet ungefär.
Bild

Sisu dragbil, troligtvis från 60-talets senare del. Vet inte speciellt mycket om Sisu i övrigt, men någon annan kanske vet?
Bild

Vet inte riktigt vad det här är. Kan vara en Commer.
Bild

På väg för ett studiebesök på en skrot så dök den här fina Sisun upp i en korsning i Karhula.
Bild

Det första jag fick syn på inne på skroten var en gammal LT110 som verkade ha varit övergiven bra länge.
Bild

Längre in stod det en Jyry-Sisu av något modernare snitt. Chassiet brevid är jag inte helt säker på, men tror att det varit en Volvo.
Bild

Under en annan resa förbi Ångloksparken i Haapamäki och ett lokalt bilmuseum i Petäjävesi stod den här fina NB88, färdiglastad för att kunna lossa direkt på måndag morgon.
Bild

Avslutar i västerled med ett par Mack. Bilderna tagna i januari -97 strax öster om Philadelphia i Pennsylvania. Den första torde vara från första hälften av 60-talet men den andra har jag ingen aning om hur gammal den är. Men helt klart en mäktig tungdragare. Mack byggde ju kedjedrivna bilar fram till slutet på 40-talet.
Bild

Bild

MVH Anders
Användarvisningsbild
Anders

Okänd

Inläggav Kjell T » 16 dec 2007, 19:32

Den rostbruna bilen mellan Sisu bilderna är en FORD Thames.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 20 dec 2007, 19:03

>>Den här Scania F10;an stod tidigare på ett flygfält utanför Arboga. Vet inte om den finns kvar där, bilden är från våren 1997.

Det ser ut som om det är en snöslunga av typ som användes på militärflygplatser. Eftersom denna är gul så kanske den har varit i Luftfartsverkets ägo. Intressant att det är ett Scania-chassi. De jag har sett har haft Volvo Viking chassie (939) men Scania rak 8 motor bak. Man kan se på bilden att den har två rattar, en för att köra snöslunga (bakåt) och en för förflyttning (den normala ratten). Sist jag såg något liknande var utefter vägen till Storulvåns fjällstation 2003(?).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack