Vem äger Scanian med skänningsläpet?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vem äger Scanian med skänningsläpet?

Inläggav Fridgemaster » 25 sep 2012, 12:27

Hej

Jag är ute efter bla måttuppgifter på ett 2 axligt skänningesläp utav denna modell

http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisL76.htm

Bilderna längst upp.

Vet någon hur man kan få kontakt med ägaren?
PM:a mig isåfall.

mvh
Martin
Fridgemaster

Re: Vem äger Scanian med skänningsläpet?

Inläggav Claes_s » 25 sep 2012, 13:54

Hej,

Det är Björn Nilsson i Strängnäs, som äger ekipaget.

/Claes
Claes_s

Inläggav Per Thomson » 26 sep 2012, 12:37

Jag vet lite om den fribärande konstruktionen då jag besökte Skänningeverken ett antal gånger under 60-talet. Men jag skulle uppskatta om någon hörde av sig som har tillgång till konstruktionsritningarna.

Första fabriksbesöket var i samband med min första Skåne-resa (från Västmanland) med lastbil. Jag skulle besöka verkstaden under natten då folk skulle finnas på plats. Anledningen var att det trasiga släpet jag hade med mig skulle bytas mot ett nytt. Det gamla släpet var av samma konstruktion som Björns men tre-axligt och försett med taklucka. Längden var 12 meter. Takluckan som möjliggjorde lastning med travers kunde skjutas fram. Lasten bestod ofta av rör eller trådbuntar men taköppningen begränsade hur långt fram lasten kunde placeras. Oftast blev de tre första metrarna fram olastade medan de ca 20 -tonnen utnyttjade resten av golv-längden. Denna lastfördelning var inte så bra för den fribärande skåpkonstruktionen som var konstruerad efter jämn lastfördelning och det resulterade i att konstruktionen visade bristningar. Jag var lite nervös för att släpet skulle hålla ihop ända fram till Skänninge men åkaren menade att det var inga problem. Mina misstankar besannades och jag stannade ett flertal gånger och konstaterade att väggen på vänster började brista framför en öppning för en sidodörr. Vid framkomsten i Skänninge var sprickan i golvhöjd så stor att man kunde sticka in huvudet och se skåpet från insidan. Även högersidan visade tecken på att brista men det var i stort sett den samt taket som höll ihop släpet. Det nya släpet var också tre-axligt men bara 10,5 meter långt och utan taklucka.

Som allmänt intresserad av maskinkonstruktioner redan då vid 20 års ålder så var det mycket givande att få se tillverkningen av dessa fribärande skåp som i annonser (tidningen Lastbilen) basunerade ut den höga lastförmågan vilken möjliggjordes av den låga tjänstevikten. Jag tycker att Björns ekipage med detta släp ger en mycket autentisk bild över hur fjärrbilarna såg ut vid den här tiden. Vid åsynen av det ekipaget får jag en speciell känsla, då det så starkt påminner om det som jag körde två turer i veckan med på linjen Västmanland - Skåne för Bilspedition. Takskylten på "min" bil var dock "Fagersta stål" trots att den var en "Bilspedition-bil" och åkaren höll envist fast med hel mörkblå lackering med undantag av underreden. Beträffande underreden så saknades ju det i stort sett för släpet, dragstång, dolly sam boggie-paketet var det enda som blev rött mot den i övrigt enorma yta som var mörkblå.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Fridgemaster » 28 sep 2012, 12:39

Dom konstruktionsritningarna är jag också intresserad utav. Vad hände med arkivet?
Fridgemaster

Återgå till Allmänt Veteransnack