Lyfta i och ur motorn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lyfta i och ur motorn

Inläggav RallyRasse97 » 23 feb 2012, 15:53

Är himla sugen att renovera min motor, en dieselsexa som sitter i min Bedford TK-75. Det är enligt mig inga större problem att få ur motorn, för den får man ju släppa neråt, men att få i den igen? Hade vart kul och höra om det finns nån logisk lösning. MVH Rasmus
Användarvisningsbild
RallyRasse97

Re: Lyfta i och ur motorn

Inläggav Anders Ason » 23 feb 2012, 18:06

Har gjort motsv. på en en Bedford CF -mindre men förm. samma idé. Gick till så här:

Lånade en traktor med lastare av grannbonden och lyft upp hela bilen fram. Bort med hjul och lossade hela drivpaketet med låda och allt. Ställde ner det på bromstrummorna på ett par rejäla plankor och sedan lyfte vi bilen tillräckligt högt för att rulla fram drivpaketet. Sedan var det lättjobbat. Vi bytte motor till en annan inköpt för 300 kr. Sedan drog vi till Tyskland, Paris, Nice, Italien, dåvarande Jugoslavien, via Berlin och Östtyskland o hem 600 mil ca. Praktiskt taget döva när vi kom hem. Hela storyn finns på en tråd här på forumet.

Tips:köp en bilstereo med högre uteffekt, billigare än en motorrenovering.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Lyfta i och ur motorn

Inläggav Lasse Hsand » 23 feb 2012, 18:19

Skulle tro att han har rejäla prylar redan. Eller?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack