Katergoribilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Katergoribilar

Inläggav Anders Ason » 30 jan 2012, 21:29

Thomas Almen skrev:Kranbilar?. Nu finns det ju både tippbilar och flakbilar med kran, även järnhandlarbilarna hade kran i de flesta fall. Frågan är om det blir för dissekerat till slut?. Fjärrbilar, jodå, men med skåp eller flak, eller flak å kapell?. Kankse skulle vart lite mer övergripande, ivartfall för vissa kategorier. En stilla undran bara.


    Ska vi inte lägga till "jämtlandsbil" också Thomas? Flakbil får väl anses var bilar tillhörande signaturen Flak? :D

    Skämt åsido så ser det ju ut att dra iväg lite och även jag är svag för de mindre bilarna som bageribilar och andra fordon för närtransporter. Tycker nog att det kommit fram många bra synpunkter och så här ser Transportstyrelsens kvalificering ut (karosserikod):

      Lastbil, släp

      09 Flak
      10 Flak - lämmar
      11 Flak - gallerlämmar
      12 Flak - bommar
      13 Flak - stolpar
      14 Flak - fasta sidor Införes även för s k dumperflak med jämnhöga sidor.
      15 Flak - godslåda Lastutrymme med 4 sidor varav bak- och framsida kan vara fällbara.
      För fordon med tot vikt över 3500 kg anges kod 14, Flak– fasta sidor.
      16 Flak - långgods Anges för bil speciellt inrättad för att ensam kunna transportera långt styckegods, vilket kan bäras upp förutom av flaket även av anordning framför hytten.(Löstagbara anordningar för liknande föremål avses dock inte)
      17 Flak - lämmar - kapell Anges för fordon med flak försett med ställning och kapell.
      18 Flak - godslåda (kapell) Anges för fordon med godslåda försett med ställning och kapell.
      19 Flak - övrigt Anges för fordon som inte täcks av de övriga koderna för flak.
      Karosseriet skall specificeras.
      20 Skåp Anges för lastutrymme med fasta sidor och tak utan speciell inredning
      21 Skåp - hyllor, fack
      22 Skåp- bostadsinredning
      23 Skåp- butiksinredning
      24 Skåp- kontorsinredning
      25 Skåp- sjukvårdsinredning
      26 Skåp- verkstadsinredning
      27 Skåp-kylaggregat Anges för skåp med kyl- eller frysaggregat, eller endast kyl-aggregat.
      28 Skåp- frysaggregat Anges för skåp med endast frysaggregat.
      29 Skåp- övrigt Anges för fordon som inte täcks av de övriga koderna för skåp. Karosseriet skall specificeras.
      30 Skåp-separat karosserienhet Anges för lastbil med totalvikt högst 3 500 kg där förarhytten utgör en separat karosserienhet i förhållande till skåpkarosseriet (lastutrymme med fasta sidor och tak). Karosseriet skall vid behov specificeras i fält 71 genom textkod T17C och karosserikoderna
      21-28 eller genom fri text.
      31 Täckt lastutrymme
      med gardinsidor Anges för fordon som har flak med fast framstam och bakstam, försett med tak och som på sidorna är försedda med skjutbara gardiner.
      32 Flak - godslåda med öppningsbar överdel Anges för fordon som har flak med fasta sidor, öppningsbar bakläm samt öppningsbar överdel.
      40 Tank- brandfarlig
      vätska klass 1 Anges för cistern avsedd för transport av vätska eller gas.
      41 Tank- brandfarligvätska klass 2B-3
      42 Tank-brandfarligvätska Anges i de fall tankbesiktning inte utförs vid registreringsbesiktning
      43 Tank- mjölk
      44 Tank- vatten
      45 Tank- asfalt
      46 Tank- kemiska vätskor
      47 Tank- gas Anges även för tank avsedd för flytande gas
      48 Tank- slam Anges för fordon inrättat för slamsugning. Det behöver inte tas någon hänsyn till att även vattentank finns vid fastställandet av karosserikod.
      49 Tank-övrigt Anges för fordon som inte täcks av någon av de övriga koderna förtankar. I förekommande fall anges vad tanken är inrättad för.
      51 Rullflaksväxlare - krokarm Anges för fordon som med hjälp av krokarm (vikbar eller teleskopisk eller båda delar) kan växla lastade och olastade rullflak. Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      52 Rullflaks- växlare löpvagn och krokarm Anges för fordon som med hjälp av löpvagn med vikbar krokarm kan växla lastade och olastade rullflak. Saknar fordonet framstam skatextkod T71AB användas.
      53 Rullflaks- fästen Anges för släpvagn som ingår i system där lastbilen är utrustad med rullflaksväxlare för växling av lastade och olastade rullflak
      (rullflaksram enligt svensk standard SS 3021) på släpvagnen.
      54 Växelflaks-fästen containerlås Anges för fordon försett med anordning för växling av lastade och olastade växelflak. Låsningen av växelflaken till fordonet sker med låstappar typ containerlås placerade enligt standard SS 3039 eller SS-EN 284. Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      55 Växelflaks-fästen centrallås Anges för fordon försett med anordning för växling av lastade och olastade växelflak. Låsning av växelflak till fordon sker med låsklackar i styrram (centrallåsning). Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas
      56 Växelflaks- fästen två låssystem Anges för fordon försett med anordning för växling av lastade ocholastade växelflak. Fordonet försett med två system för låsning avväxelflak till fordon, antingen med låstappar typ containerlås placerade enligt standard SS 3039 eller SS-EN 284 eller låsklackar i styrram (centrallåsning). Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas
      57 Snabblås Anges för fordon med framstam och anordning för växling av lastade och olastade karosserier. Låsning av karosseriet till fordonet sker medlåssystem typ snabblås. Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      58 Anordning för utbytbara karosserier Anges för fordon med totalvikt av 14 ton eller högre försett med anordning för växling och transport av olika lastade och olastade karosserier som inte täcks av koderna 51 till 57. De lastväxlarsystem som fordonet är inrättat för ska om möjligt specificeras .Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      60 Anordning för utbytbara karosserier Anges för fordon försett med speciell anordning för utbyte och transport av olika karosserier (Autoflak, skyffelflak och liknande). De lastväxlarsystem som fordonet är inrättat för ska om möjligt specificeras. Används efter den 1 april 1993
      endast för fordon med en totalvikt understigande 14 ton. Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      61 Banke Om bankarna är förskjutbara anges detta.
      62 Betong behållare Anges för såväl fast som roterande betonghållare. Som rymd anges transportvolymen som också ska redovisas.
      63 Lastbalja Anges för lastutrymme med fasta sidor vilket är osymmetriskt utformat (exempel vid dumperflak). Som rymd anges transportvolym vilken också ska redovisas.
      64 Liftdumper Anges för fordon försett med flak och höj- och sänkbar lyftbom.
      65 Containerunderrede Anges för fordon uteslutande inrättat för transport av viss typ av container. Om speciell lastanordning finns anges redovisas detta som "Lyft" .Saknar fordonet framstam ska textkod T71AB användas.
      66 För transport av fordon Anges för fordon inrättat huvudsakligen för transport av andra fordon och försett med hjulbanor eller liknande.
      67 För transport av arbets-maskiner Anges för fordon med speciellt flak inrättat för transport av arbets-maskiner eller annat tyngre gods.
      68 För transport av pulver- formigt material Anges för fordon med behållare avsett för transport av spannmål, pulver, kalk eller liknande
      69 För transport av bygg-element Anges för fordon utrustat med karosseri försett med speciellställning för transport av ex vis väggelement
      70 För transport av djur Anges för karosseri avsett för transport av levande djur.
      71 Likfordon
      72 För transport av avfall Anges för fordon med speciellt karosseri inrättat för komprimering eller transport av avfall
      73 För transport av övrigt Anges för fordon som inte täcks av de övriga koderna
      "För transport av" karosseriet skall specificeras i fält 71.
      74 Arbetsplattform Anges för fordon med särskild arbetsplattform
      *76 Bärgningsfordon Anges för fordon som är inrättat för bärgning och bogsering av skadade fordon och som är utrustat med fast upphängningsanordning,med minst 500 kg lyftkapacitet. I fält 71 anges
      "Bärgningsfordon för X tons fordon"
      (Används inte efter 2004-09-17)
      77 För transport av båtar Anges för fordon inrättat speciellt för transport av båtar
      78 Stege Anges för fordon med karosseri som utgörs av stege
      81 Husvagn Anges för släpfordon som är inrättat uteslutande för bostads- eller campingändamål och som har sängplatser.
      82 Tältvagn Anges för fordon med godslåda försedd med utfällbart utrymme
      avsett för campingändamål.
      83 Underrede för ISO container Anges för fordon inrättat uteslutande för transport av s k
      ISO-container.
      85 Anordning för påhängsvagn Anges för fordon vars enda karosseri utgörs av vändskiva eller motsvarande anordning
      86 Container underede-flak Anges för fordon med flak som jämväl är försett med containerfästen. Avstånd mellan fästpunkter anges i fält 71
      91 Bärgningsfordon Anges för fordon som är inrättat för bärgning och bogsering av skadade fordon och som är utrustat med fast upphängningsanordning,med minst 500 kg lyftkapacitet. I fält 71 anges
      "Bärgningsfordon. Fordonet får inte belastas i lyft-armen så att belastningen på framaxeln underskrider 15% av fordonets bruttovikt.
      96 Chassi snabblås Anges för fordon som saknar karosseri men har snabblås för utbytesbara karosserier
      97 Chassi Anges för fordon som saknar karosseri
      98 Övrigt Anges för fordon som inte täcks av de övriga koderna


      * Förekommer i vägtrafikregistret men tillgörs inte
      efter den 20 september 2008. (VVFS 2008:249)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Katergoribilar

Inläggav Thomas Almen » 30 jan 2012, 21:41

Hmm, synd bara att Jämtlandsbilar har en tendens att halka neråt i landet :cry: ... Å herreminje vilken litania, men kanske går använda som mall?. Annars tycker väl jag att forumnamnet säger det mesta, nämligen Veteranlastbilar :D
Thomas Almen
 

Re: Katergoribilar

Inläggav färingsösoljeätare » 30 jan 2012, 23:38

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Katergoribilar

Inläggav Anders Ason » 31 jan 2012, 13:18

Kjell T skrev:Vad har en Ford modell TT eller AA för totalvikt? Båda var lastbilar på sin tid.

    Svårt det här! Får hålla med om att viktgränsen blir kluven = inte bra. När fyrhjulingarna förvandlader till renodlade lastbilar en gång i tiden var nog totalvikterna låga. Ska man göra någon slags historisk exposé så måste man nog ta bort sorteringsbegreppet viktklass.

    Får fundera lite till ... ordet lastbil får väl vara styrande?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster