Om jag inte har fel så är detta en International R-190 som kom på 60-talet och då hade dieselmotor från att före haft bensinmotor. 190 måste stå för hästkraftsantalet.
Nedanstående har jag översatt från
http://www.vannattabros.com/index.html en mycket mycket bra sida. Finns mycket om IH som nu är Navistar.
Klicka på "The truck museum". Kille som gjort hemsidan har inte fuskat så det är mycket nyttig läsning.
Handlar om L och R-serien
Den hade varit King of the road i sina dagar. (50-talet) Den hade a en delad förgreningsrör med dubbla avcgas rör (mycket ovanligt på en 6-cylinder inline), Eaton fjädrar 15,422 kg på en konstruktion med Hendrickson pendlande bakaxlar som var det kraftigaste vanliga denna tid och en 80 serie Brownie (växellåda). Eventuellt producerade IH en större och mer kraftfull V-8 motor på 549 Cu på 60-talet men tyvärr var konversation till dieselmotorer på god väg. Den hade också en starkare framaxel på 5,443 kg. Dessa lastbilar blev ofta sålda med en framaxel för 2,721 kg. R-190 verkar vara av denna typ. Notera hur långt bak under skärmarna däcken är. När de var mycket överlastade som de ofta var, kunde dessa axlar svikta på mitten. Detta var speciellt problematiskt med lastbilar som körde grus. Detta kunde i sin tur orsaka att hjulen fick för mycket Chamber och detta gjorde det nästan omöjligt att styra (såvida du inte var mycket stark), då servostyrning inte var vanligt.
Lars-Gunnar
