Nostalgiföredrag STORA Kopparberg 17 november

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nostalgiföredrag STORA Kopparberg 17 november

Inläggav Per Thomson » 09 nov 2007, 15:57

ÅHS info:

På mångas begäran kommer i repris:

17 nov 13.00: Vägverkets museum inbjuder till NOSTALGIFÖREDRAG om STORA KOPPARBERGS BERGSLAGS TRANSPORTAVDELNING
Plats: Vägverkets Museum Pylonen Borlänge.
Film, bildspel, kaffe och medverkande av chaufförer som var med på
40-50-60 talet.
Fri entre Info: Lars-Olof Olsson tel. 024375919, mobiltel.
0732165713, lars-olof.olsson@vv.se
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Borlänge

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2007, 23:32

Så har man ägnat ytterligare en lördag till att fylla på kunskapsbanken. Mycket intressant historia om St. Kopparbergs fordon. Transportchefen måste ha varit både driftig och envis. Det visar väl också, antar jag, vilken pionjäranda det funnits inom branschen. Fick även hem filmen "Timmerrännan" från -72, med b.la Curt Göransson, också ett kul tidsdokument. Många gamla moment som gav ett igenkännande leende.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 29 nov 2007, 18:05

Någon som var med som kanske kunde delge lite av det intressanta som sagts?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 29 nov 2007, 20:48

Jag var inte med i Borlänge nu sist men det som önskades i repris såg jag i somras.

Leif Svärd är namnet på en chaufför som numer är pensionär. Leif har ett gediget fordonskunnande inte minst historiskt och som chaufför under många år för Stora Kopparbers Bergslagsaktiebolag (världens äldsta aktiebolag, första aktibrev från 1500 talet). Detta företag vars industriella verksamhet från 1900 talets mitt i mångt och mycket avgjordes av hur rationellt transporterna kunde arrangeras har på ett förtjänstfullt sätt dokumenterats av Leif. Skule en gruva kunna leverera malm så gällde det att transporterna ej blev för dyra. (Se definition av ordet "malm".)

I avsknad av regler för vad som fick lastas på en lastbil vid den tiden, eller kanske snarare kunskap om hur samhällets ordningsmakt skulle tillämpa de helt orealistiska lagar som fanns vid den tiden, så blev det helt enkelt så att den som hade råd att skaffa en lastbil med hög "teknisk" max last också utnyttjade den. Ingen åkare vid 1900-talets mitt hade finansiell styrka att skaffa de bilar som "Storas" eget "åkeri" anskaffade.

Det är härliga bilder som Leif har i sitt arkiv och att desutom höra honom om mängder av minnen och episoder i anknytning med dessa fordon. Det Leif har att berätta är inte bara nostalgi för oss som minns dessa fordon, det är en viktig del av Sveriges industriella utveckling - skulle en gruva vara brytvärd eller inte - skulle papperbruket få tillräckligt med skogsråvara så att det motiverades eller inte - skulle kraftverket kunna byggas eller inte???

Vad Leif har att berätta bör enligt min mening uppmäksammas mer i ett nationellt perspektiv utifrån de frågeställningar jag anför ovan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 30 nov 2007, 15:16

Det lät väldigt intressant!
Synd att man inte själv kunde närvara och lyssna!

Kanske är lite smått off topic, men har hört att Stora Kopparbers Bergslag hade Scania Regenter med någon annan tandemboggi? Någon som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 30 nov 2007, 15:59

Jodå, så riktigt så, boggien var av fabrikat Leyland. I "Tunga Magasinet" nr 2 år 2002 sid 20 står det mer om de två bilr det handlade om. Scania satte aldrig igång någon serietillverkning av Regenten med tandemdriven boggie. Det var återförsäljaren för Scania i Falun "Bil & Buss" som bidrog till att dessa bilar såg dagens ljus.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack