Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
På parkeringen vid Amfi kjöpsenter i Steinkjer, stod idag en Teleduett med en liten SMW-husvagn efter. Tyvärr medgav inte trafiksitutionen nån bildtagning
Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt i konstruktionen på elbromsar. Rent praktiskt fungerade det som vanliga påskjutsbromsar när man körde, ville man av någon anledning bromsa enbart släpet gjordes det med handreglaget.
Hej. Jag har råkat på två typer av el-broms. Dels som Stina säger, med el till en spole i påskjuts-mekanismen kompletterat med en spak vid förarplatsen. Dels utan påskjutsmekanism med en spak vid ratten, ungefär som på lastbilarna. Denna spak påverkas också av ett stag ned till fotbromspedalen. I bromstrummorna sitter det sedan magnetspolar som trycker ut bromsbackarna. Reid.
Du behöver inte vara orolig för dessa bilar allt tas till vara. Jag har köpt dom flesta för reservdelar alla har stått i nästan 10år. Det är lite flinta bil över dom flesta. Så det är ingenting att börja laga. Men det finns många som renoverar duetter har jag märkt. Dessutom kommer jag närmare och närmare ett (betonggolv) på ca 90kvm.
Tjena!! Här fösöker man få ner beståndet. Då dyker dom opp. Fick ett sms av en kompis förra veckan -64a duett påkörd bakifrån (billig). Ordet påkörd borde göra att man låter bli. Men billig väger tyngre. Slänger mig på telefonen 3min senare har man en duett till. Kunde inte hämta den förrän i fredags. Men blev glatt överraskad krockad tidigt 80tal stått inomhus sen dess. Allt orginal inga nya stolar B18 med Zenith. Alla delar som demonterts noga packeterade. Nu skulle jag behövt det där garget.
Just nu finns det billiga bakdörrar till salu på Blocket, om det skulle behövas?
Visst är vi lite tokiga! ... och tur är väl det.
Hälsningar Anders Ason __________________________________________ Jag tillhör också den yngre generationen, men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Hej! Spaken du undrade över är mycket riktigt en " bromsspak" fast den har med elbroms till släpets elbromsmanöverering att göra. Modellen är från Linde i Lindesberg. Enkrets elbroms. Innuti finns flera motstånd som manövreras via bromsvätskans tryck eller med spaken, separatbromsning.Spaken användes för att förhidra fällknivsverkan i halt väglag och förbjöds mot slutet ungefär samtidigt som 2kretssystem infördes.
Tjena!! Måste få visa lite bilder på lite gamla duett plåt delar. Bytte åt mig dessa delar igår för att komma åt en låskista i en vänster dörr. Men fick en halv bil. Men tänk när den här service bilen svängde upp på gården för att serva traktor eller något redskap. Två färgad, snygg logga förmodligen samma på overallen och kepsen. skulle vara kul att hitta en bild på den när den var i drift.
du1.jpg (73.5 KiB) Visad 12826 gånger
du2.jpg (52 KiB) Visad 12826 gånger
. Man borde nog byta namn till skrotnisse. Men det är kul att dra i gamla prylar
Ingen lastbil men. Var ute med en forum medlem i söndags och skulle titta på lite fordon och stötte på denna. Naturen är hård mot saker i naturen. Men skulle gärna vilja plantera denna bil bakom kåken i trädgården med mossa och allt. Mvh Lars