Misslyckad eller lyckad affär

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Misslyckad eller lyckad affär

Inläggav Kjell T » 21 mar 2011, 12:20

Vi som håller på med veteranfordon gör ibland affärer enligt metoder som kanske inte alltid är vanliga inom affärsvärlden normalt. Många gånger utgår man ifrån att man kan lita på motparten till 100%. I de flesta fall så är det också så när det är entusiaster som gör olika slags affärer. Det kanske är överenskommelser via telefon eller mail som görs utan att man vet vem motparten är. Det fungerar oftast också bra här i Norden. Det är många gånger det är bytesaffärer utan att pengar är inblandade, vilket kan kännas bra för alla parter.
Men hur gör man sedan när man sett till att motparten fått den överenskomna varan, men när man inte får något från motparten trots både muntliga och skriftliga påminnelser som är helt vänliga och sakliga?
Jag har gjort en sådan affär med en som antagligen har lite mera "töjbart" samvete än vad som är normalt i dessa kretsar. Det är lång tid sedan och jag har påminnt personen flera gånger, senast med brev, men inget händer. Det är ekonomiskt en bagatell, men av princip borde man stå för det man lovat, eller om man inte kan det åtminstone på något sett komma överens om hur man skall göra.
Senast redigerad av Kjell T 21 mar 2011, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Kjell T

Re: Misslyckad eller lyckad affär

Inläggav pekka k » 21 mar 2011, 12:44

Jag har själv råkat ut för detta och det handlade inte om stora pengar förmig men det är ju en principsak,

Jag sa upp bekantskapen samt att han inte får köpa en pinal av mig och han får själv skruva med sin bil och ha andra till hjälp,
Jag bor bara någon mil ifrån och det trevligaste är att jag har stor kunskap i den typen av fordon så denhär saken har kostat han en vän
och mekaniker han har bönat och bett om hjälp samt sagt att han betalar lön mm men jag hjälper inte folk som ej är ärliga mot mig.
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav gunnilse » 21 mar 2011, 20:03

Ha ha ja vad skall man säga jag har tröttnat jag har en mindre lastbil ståendes här sen fem år tillbaka "bytes grej" dock har den aldrig bytt ägare utom de timmar jag offrade för denna numera e inte skicket motiverat längre ..
Sen förövrigt försäljningar jag ger hellre bort saker numera om det gynnar någon dock går det trögt även med detta det hämtas aldrig så mycket slängs det är så problemfritt å enkelt..
gunnilse

Inläggav fiskare » 23 mar 2011, 08:59

Jag köpte en dubbelbandare i en skoteraffär och blev lovad 2 nya mattor med på köpet.
Jag skulle få dem senare, då de låg långt in i lagret.
Men några mattor fick jag aldrig, trots att jag envisades med att påminna dem i flera år.
Sen gick firman i konkurs och jag var lurad.
fiskare

Återgå till Allmänt Veteransnack