Buss och tågtur 1946

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Buss och tågtur 1946

Inläggav Lars-Gunnar » 02 mar 2008, 23:49

Ikväll förflyttade jag mig bakåt till år 1946 och åkte gengasbuss och tåg från Pajala till Smygehus med SJ. Tåget syntes inte till men däremot lastbilar och bussar av varierande slag såsom Scania-Vabis och Volvo. Gengasaggregaten drogs oftas efter en släpvagn och medelhastigheten syntes vara låg.

Men 1946-års atmosfär var trevlig att möta.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=534974 Direktlink till "Busstrafik från Pajala till Smygehuk".

Windows media krävs. Klicka på Den är utan ljud men har text.

En annan film från 1946 är "Bussresa från Stockholm till Göteborg".

Direktlink: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=534978

Klicka för full skärm när filmen börjat och håll ögonen öppna:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=738962

Klicka på "Tjälskadade vägar 1952". Scania-Vabis och IH och en gammal + ny vägskrapa finns med. Märket på den nya hann jag inte se. Tror inte det var Caterpillar.

Om filmerna inte startar klicka på start ett flertal gånger tills den börjar buffra. När den buffrat 100% kan ni gå över till stor skärm.

Filmerna innehåller sol, sommar, resor, bad, studiebesök och förmodligen färd på en del av gamla riks 1:an. Kor, får, hästar, ja allt som var normalt året efter krigsslutet.

Lars-Gunnar :D

Har ändrat så man kommer direkt till de 2 första filmerna utan att behöva söka.
Senast redigerad av Lars-Gunnar 04 mar 2008, 23:36, redigerad totalt 3 gånger.
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 04 mar 2008, 22:28

Sevärt!
Den första filmen skall man ha tid till men de återkommande bussbilderna är värda att vänta på medan man får se fagra landskap, kyrkor och badande människor.

För att hitta filmen var jag tvungen att söka på årtalet 1946.

Den andra länken leder till en film som alla har tid att se och den måste ses. Här visas RB10:or och andra grävmaskiner samt Galion väghyvel, alla maskiner i arbete för att reparera tjälskador.

Länken leder rätt, bläddra bara ner i listan tills titeln kan ses.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav peter fra danmark » 04 mar 2008, 22:48

Tak for at i delte dette med mig, selv om det var før min tid, så var de jo en del af vores kulturarv. Tak :!:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Lars-Gunnar » 04 mar 2008, 23:39

Ja, visst var det fina filmer. Ingen stress vare sig bland folk, fä och trafik.

Glad att ni tycker det var sevärt. Det svartvita ger liksom en realistisk bild som kittlar fantasin.

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 23:41

Lars-Gunnar skrev:Det svartvita ger liksom en realistisk bild som kittlar fantasin.

Helt klart så är svartvitt mer sevärt, ett färgkort avslöjar nästan lite för mycket och känns ibland lite påträngande.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack