Såifa-skylt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Såifa-skylt

Inläggav Stellan » 27 jan 2011, 23:07

Jag undrar lite om den här skylten satt på något annat än Kilaforssläpen på sin tid, och under vilka år. De hade ju ett mindre fyrkantigt märke en tid också.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Såifa-skylt

Inläggav Lasse Hsand » 28 jan 2011, 19:59

Det märket påminner mig om min morbror som jobbade på Såifa i Östersund. Han gav alltid mig klistermärken med alla möjliga däckmärken. Men den jag minns bäst är såifa klistermärket med sumobrottaren från tidigt 80tal. Fick en hel bunt . Klistrade en hel del på farsans Zetor. Som numera är imin ägo men där sitter dessa blekta märken. Som man tyckte var så häfftiga. Men tiderna förändras eller???. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 28 jan 2011, 20:07

Det var väl Toyo som hade den gubben som symbol...och hade de inte den gubben som ljusskylt också? Har för mig att det var en hiskligt ful skylt i alla fall :mrgreen:

Är det någon som har Kilafors historia i huvudet? Det gåe säkert att googla på det och få fram något, men det är lättare och roligare när någon berättar om det...det blir mer levande då :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 28 jan 2011, 20:19

Jag ber om ursäkt du har alldeles rätt det är Toyo. Det är dekalen med guld med såifa bandag som sitter under nått jubileum med en amerikansk lastbil jag går efter. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 28 jan 2011, 20:32

Vi körde visserligen på Toyo däck, men någon sådan skylt fick aldrig komma upp på någon av åkeriets bilar. Det var lite för mycket "trucking" över det, och allt annat "onödigt" bjäfs på bilarna. Inga dekaler, inga extra lampor eller gubbar på taket...fast jag satte på tre små michelingubbar på två av F10:orna jag körde. De fick sitta kvar, men en dekal från Limaterminalen i Stavanger åkte av med en gång. Vi skulle minsann inte göra reklam för någon annat än Autotransit, trots att Limaterminalen var ombud för Autotransit.

Men det där med att bli vuxen är överskattat, jag har provat det...och det gick inget bra :mrgreen: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 28 jan 2011, 20:40

Been down memory lane. Lars
såifa1.jpg
såifa1.jpg (67.3 KiB) Visad 14341 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 28 jan 2011, 20:47

Så var det han såg ut...lite av urtypen för en "ful" gubbe :lol: :mrgreen: :lol:
Annars så är väl klisterdekaler nästan utdött idag, eller finns det kvar ännu?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 28 jan 2011, 20:52

Jo dom finns kvar. Det gäller bara att komma i håg dom. Det var det här märket jag tänkte på först. Hade tydligen ett kvar. Lars
såifa4.jpg
såifa4.jpg (41.06 KiB) Visad 14336 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lasse Hsand » 28 jan 2011, 20:54

Tömde ut en påse med lite av varje. Man var tydligen rätt flitig under tidiga 80talet i samlandet. Tack Stellan den påsen hade jag helt glömt. Man kanske måste dekal trimma något ikväll. :D :D . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 28 jan 2011, 21:10

Det är inte klokt vad man samlat på sig under åren, men det tyder väl på att man har varit konsekvent under åren och hållit sig till lastbilsintresset...eller att man aldrig varit riktigt normal :P :lol:

Jag kom förresten att tänka på att jag hade skannat in en artikel om Kilafors och den hade det nyare, runda, Kilaforsmärket till vänster under baklämmen. Kan det ha kommit när plastlämmarna introducerades?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Reid Hulting » 28 jan 2011, 22:40

Ja du Stellan, det är väl vi som är riktigt normala. För väldigt länge sedan övergick människan från att vara jägare till att bli samlare 8) . Att vi samlare sedan blir kallade för allt möjligt, det är nog bara avundsjuka och att man själva inte vågat sticka ut "lite". Detta gäller ju naturligtvis bara dom som har problem med oss samlare :twisted: .
Hälsn. Reid.
Reid Hulting

Inläggav Stellan » 28 jan 2011, 22:58

Tage Danielsson skrev en gång att "utan tvivel är man inte riktigt klok", och det går ju att tolka på olika sätt :P :P

Även om man kommer ifrån ämnet lite så är det ju ändå allmänt veteransnack...hoppas jag :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 28 jan 2011, 23:43

Vad hette din morbror Lasse?. Minns dom allra flesta som var på Såifa. Verkstan hade gott rykte, främst genom Reidar Rickardsson som var verkare där. Problemlösare av rang.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 29 jan 2011, 17:57

Han hette Janne eller Janerik Hellgvist. Enligt mig för 30årsedan så var han lik den fulagubben i Toyo reklamen :D .
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack