Bosch bilradio

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bosch bilradio

Inläggav Stellan » 20 dec 2010, 23:55

Här är några riktiga bilradioapparater, till skillnad från dockningsstaionen. Jag hittade dem när jag bläddrade i en reservdelspärm från Bosch, och visst vaknar "vill-ha-begäret" när man ser de gamla apparaterna :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Bosch bilradio

Inläggav Skandinaven » 21 dec 2010, 00:06

Intrasandt med dom gamla tyska radioárna. Det var innan tiden med " Pioneer " och andra populära.
Jag minnades klart, da farsan fick sin nya F88 i 1973, det var med en Blaupunkt radio.
/Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Sudde52 » 21 dec 2010, 22:06

Blaupunkt Frankfurt satt rakt ner i instrumentbrädan på Scania 140n jag hade. En mycket bra apparat, suverän på mellanvåg (Luxenburg) bland annat ända tills kylagregatet i takluckan sade upp sej och började läcka in vatten...rakt ner i radion med påföljd att den enda melodin man kunde höra var "regniga natt" :mrgreen: Försökte rädda apparaten med att tömma en flaska 5-56 i den, det ska ju driva ut fukt :idea: men det förblev radiotystnad...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Stellan » 23 dec 2010, 17:55

Det var ett litet elände att behöva hålla på med att ratta in stationerna manuellt hela tiden när man körde längre sträclor, men å andra sidan så lärde man sig rätt så bra ungefär var man skulle hitta dem med tiden...(erfarenhet kallas det visst) :lol:

Pioneer och de andra japanska märkena började väl att dyka upp i mitten av -70 talet med en massa moderniteter som bandspelare och en massa onödiga grejor som stereo med två högtalare :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav herrstina- » 23 dec 2010, 18:35

Vid vissa unika tillfällen har utvecklingen varit snäppet före på andra sidan Atlanten, jag har en Imperial från 1955 med originalradio som är självsökande. Man kan dessutom välja om sökningen ska startas via knapp på radion eller via fotpedalen, elantennen är naturligtvis också standard.
Även här finns två högtalare dock icke stereo.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack