Är det någon...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Är det någon...

Inläggav Saltbyxan » 07 aug 2010, 14:09

... som har en susning vad det är för år och modell på den här volvon: http://www.youtube.com/watch?v=_ELxfImQ ... re=related Jag diggar den krökta vindrutan skarpt...
Saltbyxan

Re: Är det någon...

Inläggav S-V L44 » 07 aug 2010, 14:38

Det är en Volvo N86 eller N88 tillverkad någon gång mellan åren 1966-1974.
Hytten är en vanlig Nyström-hytt eller kanske snarare en Volvo-hytt byggd av Volvos Umeå-verk.
De som kan Volvo bättre än jag kan rätta mig om jag har fel.

Bilen har i alla fall gått i Norge ser det ut som av YT-R-skylten.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Saltbyxan » 07 aug 2010, 14:49

Tackar för svar. Snokade runt lite själv efter min fråga (det borde ha varit tvärtom) och hittade några fler småfilmer på YT där det framkom att det var N86-N88:or. Hittade sedan wikipedia som bekräftar dina uppgifter. Tänkte att det kanske gick att precisera året på volvon i första klippet, men modellerna var kanske så snarlika från år till år att det inte omdelbart går att identifiera efter några tydliga kännetecken. I vilket fall som helst, trots att den ser så rutten ut ser den fortfarande cool ut...
Saltbyxan

Inläggav Jörgen » 09 aug 2010, 18:23

Volvo N86 -71 :wink:

MVH
Jörgen

Inläggav Lars-Gunnar » 09 aug 2010, 22:31

Det där startförfarandet har jag alldrig sett. Att hetta upp turbon eller låta den dra in het luft. Visst hade min far startproblem med Titanen då temperaturen var 20-25-30 grader och det var helg i slutet på 50-talet. Det han gjorde var att tina upp bränslerören och ta in de himla tunga batterierna i stugvärmen. Var inte ledningarna frusna så kom sågens Scania-Vabis med HIAB virekran eller vad det var och bogserade ut honom så han kunde starta när han drogs baklänges.

Han hade ingen turbo att elda i och bilen var i ett garage så man skulle väl ha kvävts av röken.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Scania-Tom » 22 aug 2010, 00:30

Sådär kan man starta många dieselmotorer på.
Man kan modernisera det hela genom att ta en varmluftspistol och blåsa i inloppet till insugningsslangen.
Blir liksom en glödspiral! :wink:

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom

Återgå till Allmänt Veteransnack