Duellen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Duellen

Inläggav S-V L44 » 14 jul 2010, 21:38

Många har kanske sett filmen Duellen från 1971 som visats på TV ett antal gånger. Det är f.ö. Steven Spielbergs debutfilm, men det är nog ganska längesen den gick på TV senast. Filmen handlar om en tankbil (Peterbilt fån 1955) framförd av en anonym förare som jagar en personbil i ödsliga bergs- och ökentrakter i USA. Det var en för tiden rätt spännande film.

Varje gång jag ser denna film känner jag igen en självupplevd episod som faktiskt hände cirka 10 år tidigare, dvs. runt 1960.

Farsan och jag (jag var då i 10-årsåldern) hade varit i Ängelholm och var på hemväg sent på kvällen och det var beckmörkt och mycket gles trafik på Rikstvåan.
Någonstans i höjd med Mörarp eller Hässlunda så får plötsligt farsan två helljus i nacken, och med backspeglarna naturligtvis rätt inställda så irriterar ljuset honom mycket. Bilen bakom kommer allt närmre och ljuset bländas inte av så farsan härsknar givetvis till en aning. Snart ligger bilen alldeles bakom lastbilen fortfarande med helljuset påslaget.
Maxhastigheten för tung lastbil vid tiden var endast 60 km/tim på landsväg, men den egentliga marschhastigheten höll sig nog snarare kring 70 km/tim. Däremot var det ju egentligen ”fri fart” för personbilar.

När vi kommit fram till svackan i Tågarp så var farsan ilsken som ett bi och menade att nu kunde det vara nog, så han saktade in avsiktligt och släppte förbi bilisten.
Farsan var naturligtvis inte sen att i sin tur slå på helljuset och detta föranledde att personbilen ökade farten. Bilen var en Opel Rekord (eller Opel Gevalia som vi brukade kalla dem på den tiden, dvs. alltid nyrostade) så den borde ju egentligen vara snabbare än lastbilen. Farsan hade en 1956-års International Harvester R174 med en bensin-sexa, och bilen var olastad. Så farsan hängde på, fortfarande med sitt helljus påslaget, och farten skruvades upp ytterligare. Vi var så småningom faktiskt uppe i 120 km/tim och avståndet mellan bilarna var kanske bara 10-20 meter. Opeln verkade inte kunna köra ifrån lastbilen och man kunde se två kvinnor i baksätet som såg rejält skräckslagna ut och de försökte också lägga bilkuddar i bakrutan som skulle dämpa det starka ljuset.

Biljakten tog slut några kilometer senare i Norra Möinge när vi skulle vika av hemåt och personbilen fortsatte längs Rikstvåan mot Saxtorp lyckligtvis utan att det inträffat någon allvarligare incident.

Detta var naturligtvis en riktigt spännande upplevelse för mig och jag glömmer det aldrig.
Jag vet inte om personbilsföraren egentligen förstod orsaken till att han blev jagad, men jag fick själv en lärdom senare i livet att alltid blända av så att man inte stör övrig trafik, speciellt yrkestrafik, i onödan.

Idag har vi ju avbländningsbara backspeglar som bländar av med automatik, men jag tycker själv att det stör enormt när man får ett kraftigt ljus i nacken.

Å andra sidan så försvarar det naturligtvis inte några mer eller mindre avancerade biljakter.
I dagens läge med mobiltelefoner flitigt utnyttjade så hade väl personbilsföraren vänt och kört efter för att ta registreringsnumret på lastbilen och sedan ringt polisen så att de stått och väntat på oss när vi kommit hem några minuter senare.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Duellen

Inläggav Åkarns Kalle » 14 jul 2010, 22:15

En mycket intressant historia

som får mig att tänka på en åkare som pappa körde åt ett tag jag vet inte om jag ska namnge honom
men jag skriver CE för han hette Carl Eric

Iallafall så blev han "förföljd" under många mil av en bil med helljus och exraljus på
CE släppte om bilen och slog på sitt helljus för att hämnas bilen svänger snart av på en P-plats
CE kör förbi och
bilen svänger genast ut på vägen igen och på med hel/extrljus CE släpper om bilen igen och blinkar till med sitt helljus
bilen försvinner men efter ett tag är den helt plösligt bakom blinkar med helljus & blinkers
CE svänger in till vägkanten och stannar så bilen kör om
Men efter en stund är bilen i kapp igen med hel/extraljus på
nu blir CE fly förbannad stannar så bilen inte kan köra om kliver ur går fram till bilen och ber killen som kör
öppna dörren eller rutan men killen har låst in sig och vägrar CE skriker vad han tycker om honom och går tillbaka mot lastbilen

tuuuuuuuuuuuuuuuut och blink blink med lyset
CE får ett utbrott går till hytten hämtar en slägga och slår sönder lysena på bilen sätter sig i lastbilen och far därifrån

/Kalle (men inte Carl-Eric)
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Fredrik Klint » 15 jul 2010, 21:29

Måste bara få skriva av mig lite...
Duellen är en av mina absoluta favoritfilmer, jag vet inte hur många gånger jag sett den men kan den mer eller mindre utantill, alla klipp i filmen och lastbilens härliga, om än pålagda, motorljud och växlingar.
Av en ren slump så såg jag en snutt av den på ett av föräldrarnas videoband i mitten av 80-talet. Jag var bara sju år och förstod inte alls det otäcka utan fascinerades bara av att filmen var en enda lång biljakt och var man bilnörd redan som barn så... Just amerikanska lastbilar har jag alltid gillat och speciellt Kenworth och Peterbilt, det spelade ingen roll att Peterbilten i filmen var "mindre vacker", den hade en rå charm helt enkelt. Jag övertalade min mor att få se hela filmen och fick det, sen var jag fast!
Med tidens gång så upptäckte jag att det förekom två olika lastbilar i filmen, de hade ju olika sorters luftrenare! Som sagt, är man bilnörd så...
Detta berodde på att filmen spelades in i olika etapper. Ursprungligen en TV-film på 73 minuter som efter att den blev så väl mottagen, skulle släppas på bio i Europa och därför spelade man in ett par extrascener för att förlänga filmen. Då lastbilen förstörs i slutet på filmen så fick man helt enkelt leta reda på en annan Peterbilt som axlade rollen som "den elaka lastbilen" för tilläggsscenerna.
Det finns olika varianter/versioner av Duellen, där vissa små klipp förekommer och en del "tänkande repliker" av bilföraren David Mann (spelad av Dennis Weaver) är bortklippta i en del versioner, tyvärr.
Den största besvikelsen var dock DVD-versionen som jag köpte 2005. Väl hemma i soffan så upptäckte jag direkt att ljudet är helt omgjort! Annat motorljud och ljud över huvud taget i filmen. Pålagt alltså och ej överenstämmande med originalet... Kanske ska tillägga att skådisarnas röster är densamme hehe...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Anders Ason » 15 jul 2010, 21:46

Filmen har diskuterats tidigare i forumet men vad gör väl det? Har den själv på DVD men såg den för första gången på TV när den var ny och denne Spielberg hade man ju ingen aning om vem han var. Hur som helst satte den intryck som aldrig har eller kommer att lämna hjärnbarken och det var ändå under min förhistoriska tid, d v s innan jag brydde mig ett skvatt om gamla lastbilar. Men de´e´ klart att då när filmen ursprungligen gjordes var ju inte Duellbilen veteran.

viewtopic.php?f=2&t=1938&hilit=duel

I övrigt är det väl lite dåligt med lastbilsfilmer? Ropade bl a in en på Tradera för ett par år sedan som jag både har glömt och förträngt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 15 jul 2010, 21:52

Här finns en rysk variant av tankbil men vet inte om den varit med i någon film, ganska grym att få efter sig:

viewtopic.php?f=1&t=1150&p=7450&hilit=mad+max#p7450
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 15 jul 2010, 21:55

Anders Ason skrev:
I övrigt är det väl lite dåligt med lastbilsfilmer? Ropade bl a in en på Tradera för ett par år sedan som jag både har glömt och förträngt.

Vilken film?

Det har kommit ut några filmer. Hur man ska klassa en film som lastbilsfilm är visserligen upp till var och en. I några av filmerna är lastbilen/-arna de onda.
Här kommer några ur min lista.

Fruktans lön/Wages of fear/Le salaire de la peur. Frankrike 1953.

Resa i Natten. Sverige 1955. Sv/v drama om en långtradarchaufför

Lyckliga skitar. Sverige 1970. Komedi av Vilgot Sjöman om en chauffören och ungkarlen Charlie.

Duellen. USA 1972. Thriller av John Carpenter.

Hijack. USA 1973. Action om kampen mot lastbilskapare

Alfie, älskling/Alifie, darling. England 1975. Komedi om två polare som kör ner genom kontinenten i en F88 och har en kvinna i varje hamn.

Den hårda vägen/White line fever. USA 1975. Action.

Den siste cowboyen/The great smokey chase. USA 1976/77. Komedi.

High ballin. USA 1977. Action med H.Fonda och J.Reed.

Nu blåser vi snuten/Smokey and the Bandit. USA 1977. Action komedi med vilda biljakter då mrBandit jagas av sheriffen.

Breaker-Breaker. USA 1977. Action karatefilm med Chuck Norris.

Convoy. USA 1978. Välkänd action film med bl.a Kris Kristofferson som jagas av polisen.

F.I.S.T. USA 1978. Action med Sylvester Stalloon.

Steel Trucker/Den laglösa vägen. USA 1978. Action/drama.

Coast to coast/Har jag gjort bort mig nu igen?USA 1980. Komedi.

Nu blåser vi snuten 2/Smokey and the Bandit rides again. USA 1980. Action komedi med vilda biljakter då mrBandit jagas av sheriffen igen. Med B.Reynolds och J.Reed.

Lift med döden/Roadgames. Australien 1980. Action-thriller. En mördare är lös. Med J.Lee Curtis.

Langturschauffor. Dansk film från 1981.

Nu blåser vi snuten 3/Smokey and the bandit part 3. actionkomedi USA 1983. Av Dick Lowry. Med nya sådespelare.

Over the top. USA 1986. Action med Sylvester Stalloon som armbrytare.

Maximum overdrive. USA 1986. Thriller efter Steghen Kings roman Trucks. En stad tas över av maskinerna.

Christmas comes to Willow Creek. USA 1987. Komedi om jultomten som kommer med lastbil.

Silent thunder/Revenge of the highway. USA 1992. Action-thriller.

Hoffa. USA 1992. Action som bygger på Jimmy Hoffas liv. Med D.Devito och J.Nicolsen.

Trucks-Maximum overdrive. USA 1997. (Maximum overdrive) Thriller efter Steghen Kings roman. En stad tas över av maskinerna.

Breakdown. USA 1997. Action av Jonathan Mostow med Kurt Russel.

Black dog. USA 1998. Action med Patrick Swayze och Randy Travis.

Det räcker till en bra bit över ett dygn!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav bm1113 » 15 jul 2010, 23:17

Kol att höra även jag har sett Duellen och kan bara hålla med :) men en kul sak såg en Repris av Hulken serien senare och i ett avsnitt var det någon tjej som skulle ta tillbaka sin fars tankbil och Hulken hjälpte henne och vad tror ni dånar ut genom grindarna jo tankbilen från duellen :D och bovarna jagar dom på något sett med samma röda Plymouth valliant om jag mins rätt från duellen :D och många sener var från filmen och även slutsenen fast då gick Hulken och dom fram till tanken och tog ut den viktiga lasten som var någon datordel eller vad det var :) men där ser man hur samma klipp kan återanvändas :)
bm1113

Inläggav jonas a » 18 jul 2010, 19:17

auf achse

Tysk tv serie från åren 1977-96. 86 avsnitt. Finns på DVD.

Bilder:
http://www.imcdb.org/movie.php?RatingFi ... 6&id=76980

Finns klipp på YouTube.
Jonas A
jonas a

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2010, 19:59

(Hmm... vad Forumet är berikande ändå!)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Glenn6 » 30 jul 2010, 16:08

En av tankbilarna från just filmen duellen är tydligen till salu, jag tror att det finns en annons på usabil.nu eller om den fanns på blocket...dom begärde en hiskelig summa dolares för den i usa, men det hade varit fräckt att åka tunga rallyt med den...
Glenn6

Inläggav jonas a » 30 jul 2010, 18:05

Glenn6 skrev:En av tankbilarna från just filmen duellen är tydligen till salu, jag tror att det finns en annons på usabil.nu eller om den fanns på blocket...dom begärde en hiskelig summa dolares för den i usa, men det hade varit fräckt att åka tunga rallyt med den...

Låter konstigt när det bara finns 1 exemplar av den kvar och den fick ny ägare i staterna 2009.
http://stlouisdumptrucks.com/Duel/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=BixNLSQy3bo
http://www.bradsclassictrucks.com/DuelPage.htm
Jonas A
jonas a

Inläggav Glenn6 » 30 jul 2010, 18:20

Jo, jag känner också till det...skall kolla om jag kan hitta annonsen igen.

Mvh Glenn
Glenn6

Inläggav Glenn6 » 30 jul 2010, 18:28

http://stlouisdumptrucks.com/Duel/index.html

En liten länk, jag hittade helt enkelt till salu annonsen från 2009...fel av mig, skulle kollat datumet på hemsidan först.
Glenn6

Återgå till Allmänt Veteransnack