Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Stellan » 13 feb 2008, 21:19
chaufför emeritus

-

Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av Lars-Gunnar » 13 feb 2008, 23:22
Denna typ av trailer (första bilden) fanns redan på 40-talet för 2-axliga dragbilar. Det ökade ju lastförmågan väsentligt. De förekom såväl i långtrad som kortare distanser.
Dessa ekipage lastade ju mer än en boggiebil gjorde och gjorde den mer ekonomisk. Om de fick betalt i Ton/km så var det ju en god affär. Om trailer+bil lastade 15 ton medan en boggiebil lastade 10 ton så ser man vad som gav mest betalt. Måhända denna bil skall ut på långfärd?
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av flak » 14 feb 2008, 18:30
Inget nytt under solen
Det mesta som påstås vara nyhet har funnits förut.
Mkt snygga bilder på gamla distributionsbilar

Flak
-

flak
-
- Inlägg: 994
- Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
- Ort: Bergkvara
-
av Thomas Almen » 15 feb 2008, 22:52
Citytrailrarna har väl styrning på axlarna, det ser inte dom här ut att ha.
-
Thomas Almen
-
av Stellan » 15 feb 2008, 23:29
Så långt hade de kanske inte kommit på den tiden...men för övrigt så är de ganska lika. SLAB hade sådana trailar med Volvo Viking framför som gick mellan Uddevalla, Trollhättan och Vänersborg på -60 talet. Gissa någon som åkte långtradare då
/Stellan
chaufför emeritus

-

Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster