Hel och halvljus och bilbelysning i allmänhet

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hel och halvljus och bilbelysning i allmänhet

Inläggav Anders Ason » 24 nov 2009, 20:21

När bilarna började komma var inte kraven på belysning så stora. F o m 1901 krävdes det ljus både framåt och bakåt, dock räckte de med stearinljus. 1905 blev det tuffare, då kom det krav på att bilen måste ha belysning som lyste upp vägen 10 meter framför bilen och det skulle finnas lykta baktill som skulle lysa upp nummerskylten som krävdes f o m 1905. F o m 1907 kräves det också att bilar skulle vara registrerade.

På vinden, på en f d motorreparationsverkstad som min far hyrde, fanns det ett tiotal lyktor för elbelysning vars lampa bestod av en enda glödtråd. Det sades då bero på att de var utbytta p g a för länge sedan nya krav på avbländning och hade därför bytts ut till strålkastare med hel och halvljus. Sparade ett gäng sådana lampor under flera år. Men eftersom jag då var ung och totalt saknade känsla för gamla prylar så blev de nog slängda på tippen. Det var före den tveksamma "återvändningens" vokabulär.

Nu kommer dock frågan som jag inte ännu lyckats hitta något svar på: när kom kravet på avbländningsbar belysning - hel och halv?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Hel och halvljus och bilbelysning i allmänhet

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2009, 22:45

Helvete, med dagens moderna lysen är det ju knappt man ser 10 meter framåt i detta novembermörker med asfalt och blöta vägar. Är säker på att om det vore grusväg skulle man se 5 ggr långt för visst håller ni med att asfalten är en ljusätare?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack