Gränges Essem 1972

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gränges Essem 1972

Inläggav Stellan » 21 apr 2008, 22:27

En liten pärla bland broschyrerna, ett försvunnet varumärke och en bild på en i mina ögon skum Scania-Vabis 8) :P
Även här så är forumets deltagare hjärtligt välkomna att bistå med ledtrådar och information om det som behandlas i tråden. Tyvärr så är materialet jag har inte fullständigt och lite i oordning, så all hjälp man kan få uppskattas.

Bild

Bild

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 03 sep 2010, 21:31, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Gränges Essem 1972

Inläggav Anders » 21 apr 2008, 22:36

Är detta någon avläggare till Gränges Aluminium?
Undrar varför Scanian har enkelmonterade hjul i boggien?
Du bara fortsätter att mata på med kanonfina broschyrer Stellan! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 21 apr 2008, 22:41

Jag undrar om det inte kan vara en föregångare till Gränges Aluminium, detta är ju tidigt -70 tal. Tog en lite större bild på Scanian, både driven och stödaxeln har enkelhjul...är den terrängågende? 8)

Bild

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 03 sep 2010, 21:32, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 21 apr 2008, 22:56

Stellan skrev:Jag undrar om det inte kan vara en föregångare till Gränges Aluminium, detta är ju tidigt -70 tal. Tog en lite större bild på Scanian, både driven och stödaxeln har enkelhjul...är den terrängågende? 8)

/Stellan

En FS76;a det vore ju något! :D
Är det bara jag, eller ser bakdäcken väldigt smala ut?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 21 apr 2008, 22:59

Ja, det var en udda bil med enkelhjul. Det var väl just i den tidpunkten, början 70-talet, som det blev allt mer tal om överlastkontroller. Därmed ansträngde man sig allt mer att få lättare fordon. Super-single däcken kom, paragraf 54 tillämpades allt hårdare, 51,4 ton blev max bruttovikt. 24 meters maxlängd hade införts redan tidigare. De korta kompakta malm och grusbilar som sågs under 60-talet ersattes av 24 meters ekipage med t ex en liten låda till flak mitt på en lång släpram.

Det var i denna brytningstid som detta fordon såg dagens ljus, säkert ett "överoptimerat" projekt med tanke på enkelhjulen på drivaxeln som förmodligen blev ändrade till dubbelmontage efter en kort tid.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 21 apr 2008, 23:10

Supersingel-däcken var väl lite bredare även vid den tiden, de här däcken ser ju väldigt smala ut. Jag tycker dessutom att det ser lite tomt ut under sista axeln, kan det vara så att de sparade vikt genom att slopa boggielyften också?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 21 apr 2008, 23:33

Det här är inga Super-single, skulle däremot kunna tro att det är 12.00 x 20. Hade de slopat boggielyften också vilket jag inte tror, då fick de nog ställa bilen i garage under vintern :lol:

Jag var själv med och "experimenterade" lite den här tiden, Boliden Kemi hade 2 st 70 tons dispensfordon för syratransporter Helsingborg - Landskrona för vilka dispenserna upphörde 1973. De ersattes av 3 st 51,4 tons ekipage med Super-single däck på släpen. Minns att chassievikten på 140:an var 600 kg tyngre än för 110:an och det gick inte för sig, det blev 110:or. De nya bilarna lastade 35 ton under paragraf 54.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 22 apr 2008, 16:07

Men om de lyfte boggien med enkla 12.00.20 kvar på driven så måste den ju blivit oerhört vinglig att köra, det blir ju ändå några kilo på överhänget...skumt bygge, helt klart :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 22 apr 2008, 17:48

Jo helt klart, jag misstänker att den ändrades rätt omgående - jag vet att jag reagerade även vid tidpunkten det begav sig när jag läste om den.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 00:38

Tycker att det ser ut som att det är en LT75 eller 76. Månne detta är en exportmodell. Om man ser på bakre stänkskydden så är de ju smala för att passa hjulbredden. Skulle det ha varit meningen att det skulle bli tvillingmontage skulle väl stänkskyddet vara bredare?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2008, 21:42

Titta noga på naven Lars-gunnar, det är inte tandem - i sin optimeringsiver hade nog tandem ansetts som onödiga kilon för dessa ingegörer. detta var en experimentvagn som gränges använde för egen del samtidigt som den känade som test för aluminium i flakbyggnationen. Vet inte hur det gick med singelmontagen, det är bara min gissning att det säkert blev ändrat till dubbelmontage i varje fall på driven. Jag minns att denna bil var ifrågasatt vid tiden då den presenterades.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 24 apr 2008, 21:46

Men om de skulle spara vikt, vad kom det sig att de monterade en kran? Den måste ju räknas in som onödig dödvikt på ett lättviktsbygge. Vet du om de hade släp med i det projektet som var byggt enligt samma koncept?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2008, 22:13

Vid den tiden hade alla större industriföretag egna "servicebilar" medan allt sådant numer är "out-sourcat" på svengelska.
För att kunna hämta och lossa reservdelar och liknande ansågs bilarna behöva en kran. Jag håller med om att demo-konfigurationen ser mer än lustig ut just med kranen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 23:48

Per Thomson skrev:Titta noga på naven Lars-gunnar, det är inte tandem - i sin optimeringsiver hade nog tandem ansetts som onödiga kilon för dessa ingegörer. detta var en experimentvagn som gränges använde för egen del samtidigt som den känade som test för aluminium i flakbyggnationen. Vet inte hur det gick med singelmontagen, det är bara min gissning att det säkert blev ändrat till dubbelmontage i varje fall på driven. Jag minns att denna bil var ifrågasatt vid tiden då den presenterades.

Per, det var just det jag gjorde och tyckte mig tolka det som tandem då båda hjulkonor "sticker" ut eller jag misstolkade det. Iddes inte förstora upp bilden. Baklyktornas placering var ju inte smart så tillvida denna bill alldrig någonsin skulle använda en lastkaj.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 25 apr 2008, 15:19

Jag tycker totalbredden på flaket på Scanian verkar smal. Specialanpassat för viss sorts gods?. Om man tänker sig dubbelmontage, skulle väl ytterdäcket hamnat utanför kantlinan?. Baklyktornas placering är Briab orginal, en liten plattjärnsbit i ytterkant utgjorde buffert.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack