Fixlight

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fixlight

Inläggav Stellan » 14 dec 2010, 23:43

Med tanke på ett par inlägg i den här tråden: viewtopic.php?f=1&t=1588 så tycker jag att Fixlight är väl värd en egen tråd, de har ju "alltid" funnits och synts på både lätta och tunga fordon. :D

Så här mycket kostade en blinkers 1955:
Bild

Framsidan på broschyren från 1955:
Bild

Baksidan på broschyren:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fixlight

Inläggav Bo Norvinge » 15 dec 2010, 23:35

Intressant Stellan!
Fastigheten finns kvar och jag tror att området tillhör Kungsten. Idag är det Assa som håller till där.
Stadsmuseet frågade mig för länge sedan om någon lämplig industribyggnad i just området kring Kungsten som lämplig byggnadsminneskandidat.
Nu har jag äntligen fått ett uppslag!

Åk dit och titta alla Göteborgare!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Fixlight

Inläggav Lasse Hsand » 20 dec 2010, 21:40

Tyckte mig känna igen kartongen!
fix.jpg
fix.jpg (31.44 KiB) Visad 20685 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Fixlight

Inläggav Kjell T » 20 dec 2010, 21:46

När kom de första blinkersanordningarna i användning som ersatte körriktningsvisarna?
Kjell T
 
Inlägg: 2245
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fixlight

Inläggav Stellan » 20 dec 2010, 21:55

Då är den den här du har Lasse...
Bild


Och när du har de här prylarna så kan du bygga din egen blinkersanläggning :P :wink:
Bild


Jag undrar om inte blinkersen kom i den här vevan när Fixlight gav ut den här katalogen 1955, men det är bara min egen gissning

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fixlight

Inläggav Lasse Hsand » 21 dec 2010, 09:38

Skulle också tro att runt mitten på 50talet är när man övergick till blinkers. Då försvann pilarna på personbilar också. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Fixlight

Inläggav S-V L44 » 28 dec 2010, 22:10

Det var sannolikt lagen om obligatoriska körriktningsvisare fr.o.m. 1/1-1953 som bidrog till bl.a. Fixlights framgångar.

Lag om Körriktningsvisare 530101 - Lastbilen Nr 1-1952 - LR.JPG
Lag om Körriktningsvisare 530101 - Lastbilen Nr 1-1952 - LR.JPG (147.32 KiB) Visad 20540 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2369
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Fixlight

Inläggav Stellan » 28 dec 2010, 23:15

Fixlight nämner både Svensk författningssamling 1951 och Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen 1952 i sin reklam. Det verkar även ha dragits upp riktlinjer för broms- och bakljus vid den här tiden.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fixlight

Inläggav S-V L44 » 28 dec 2010, 23:29

Denna Volkswagen Pick-up från slutet av 1952 hade kanske bromsljusen i samma armaturer som de båda bakljusen, men jag minns t.ex. att de allra tidigaste Volkswagen skåpbilarna endast hade ett enda bromsljus som var centralt placerat strax över nummerskylten.

Volkswagen Pick-up - Annons Lastbilen Nr 12-1952 - RLR.JPG
Volkswagen Pick-up - Annons Lastbilen Nr 12-1952 - RLR.JPG (60.98 KiB) Visad 20522 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2369
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Fixlight

Inläggav Kjell T » 29 dec 2010, 12:35

Bilen på bilden har centrumplacerat bromsljus ovanför nummerplåten. Kommer jag rätt ihåg ändrades det 1957-58. Det var när bakljusglasen var fastsatta med kromsarg fäst med två skruvar, de tidigare var fastskruvade med hjälp av en bygel från insidan. Årsmodellstänkandet var inte infört ännu vid den här tiden.
Kjell T
 
Inlägg: 2245
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fixlight

Inläggav Stellan » 29 dec 2010, 15:45

Hade den bakljus och blinkers i gemensamt på varje sida bak då eller? Det verkar ha hänt en hel massa inom regelverket vad gäller ljus och annat på fodonen vid den här tiden, var det inte något med hastigheten också i mitten av -50 talet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fixlight

Inläggav Kjell T » 29 dec 2010, 18:06

De VW typ2 som har centrumplacerat bromsljus har körriktningsvisare "pilar" bakom förar och passagerardörrarna.
Kjell T
 
Inlägg: 2245
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fixlight

Inläggav Stellan » 29 dec 2010, 18:16

Ahh...så det var i princip tre olika placeringar på de olika "ljusen" då? Men började inte myndigheterna att standardisera placeringen lite mer då i mitten av -50 talet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fixlight

Inläggav Kjell T » 29 dec 2010, 20:00

Som så mycket annat är det troligen amerikanska marknaden som påverkat detta med blinkers. Minns jag rätt var det så att i kopplingsschemat för Chevrolet 1955 finns inget blinkerssystem med, utan det är på en tilläggssida. From 1956 var det däremot blinkers med på kopplingsschemat. Var det inte så att det i USA blev obligatoriskt med blinkers 1956, åtminstone i någon delstat.
Kjell T
 
Inlägg: 2245
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fixlight

Inläggav gunnilse » 29 dec 2010, 21:06

Kom inte volvo pv med sk takgöken 55 blev väl inte poppis grej då de läckte in vatten på sätena..
gunnilse
 

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster