Ängelholm lördag den 29 mars.
Återigen lyckades vi samla ihop tillräckligt med entusiaster för ett vårmöte, nästan 50 deltagare blev det. Samlingen med frukostmöte vid järnvägsskolans restaurang i Ängelholm blev ett minne bara det innan dagens studiebesök tog vid. Nästan viktigast utav allt är att vi får träffas och komma samman oavsett vilket program som står på agendan.
Nåväl, agendans program passade väl för oss teknikintresserade lastbilsentusiaster som inte har något emot att förkovra oss om konkurrerande transportmedels historia, först järnvägen och järnvägsmuseeti Ängelholm. Efter en uppskattad lunch på järnvägsskolans restaurang besöktes Ängelholms flygmuseum, där vi fick en gedigen guidning av såväl civil- som militärflygets utveckling.
På särskilt önskemål från deltagarna om att även denna gång få besöka Arne Erlandsson åkeri så arrangerade Arne med hjälp av sin son Frans att detta önskemål uppfylldes.
Svartå-träffen 2014 tjuvstartade redan den 30:de april med film-visning, Valborgs-eld och gemensam kvällsförtäring. Då träffen arrangeras för femte året i följd ville man fira lite extra.
Tunga Gefle Dala 2014, 2 - 3 maj
För andra gången på samma plats, ett samarrangemang mellan Sveriges Järnvägsmuseum/Trafikverket och Åkerihistoriska Sällskapet.
På kvällen gavs ett föredrag av Per Sundin med en historisk återblick bakom det kända varumärket HIAB. Sista resan den dagen blev, via veteranrälsbuss till hotellet för de flesta.
Lördagen bjöd på nästan ett sextiotal fordon, stor publiktillströmning i alla åldrar, mycket veteransnack och en sväng med fordonen som presenterades av Lars Jonsson. Resan passerade flera kända platser, bl a Älvkarleby.
Dessvärre tar allt roligt slut någon gång och även denna träff. Efter sen lunch i Hedesunda fick en större del av allmänheten tillfälle att få se bilarna under deras hemfärd.
Få fordon bär så mycket historia som just lastbilar. På Elmia Lastbil 20-23 augusti bjuder varje dag på olika föredrag med lastbilshistoria. I Veteranbilshallen kan du höra berättelser om både teknikutveckling och händelser där lastbilar stått i centrum på olika sätt allt från lastbilsbyggen till säkerhetspolitiska insatser under krigstid.
Lastbilar har alltid lockat främst genom sin storlek och kraftfullhet, men även för att de både har haft och har så stor betydelse för vår samhällsutveckling och försörjning, säger Anders Andersson, ansvarig för Veteranbilshallen på Elmia Lastbil.
Flera museer deltog i Veteranhallen, en av dessa var Sveriges Vägmuseum.
Autentiskt reparationsarbete kunde ses, här generatorbyte.
Många fina pärlor kunde ses.
Huvudentréns lockbete till Veteranhallen.
"Sven i backen" höll föredrag om en av de första "riktiga" tradarmackarna, den i Gisebo. Då nya Vätterleden öppnades i början på 60-talet "pensionerades" macken.
Mari Berglund höll föredraget "Åkarkvinnor II" samt bjöd på såväl överraskning som fika.
25 oktober 2014.
Höstträffen denna gång började med studiebesök på Åsljungapallen AB i Vemmentorp i Örkeljunga. Alla som någon gång fraktat, eller fått levererat gods eller t o m enbart sysslat med pallkragsodling har något slags förhållande till lastpallar. Ciceron var VD:n, Stefan Nilsson där vi fick se hela produktionskedjan som handlade om från stock till pall.
Fas två blev en riktig kvarnlunch på Kvarnen i Kornhult där en hel av det ursprungliga maskineriet fanns kvar.
Sedan bar det av till Olle Nilssons bilmuseum i Jännaholm där Olle själv guidade bland över 200 fordon. Väldigt många av besökarna kände igen en hel del av fordonen som var ett snitt av den svenska vagnpark som funnits genom åren, kompletterat med en del exklusiva rariteter.