En av de större lastbilsmässorna genomfördes 22 till 25 augusti i Jönköping. Givetvis fanns veteranlastbilarna representerade i en egen hall, C. En hall på över 4 000 kvm och i år med 56 lastbilar från olika tider och med olika byggnationer. Mässan hade drygt 31 000 besökare under de fyra dagarna och då oräknat utställare, media och funktionärer. Om vi "bara" fick hälften att besöka veteranhallen så blir det drygt 15 000 besökare. Men förmodligen var det fler som kom till oss - en ganska, minst sagt rejäl exponering av veteranlastbilar.
Veteranhallens huvudmän är Sveriges Åkeriföretag (SÅ) genom Åkerihistoriska sällskapet (ÅHS), förlaget Albinsson & Sjöberg och Elmiamässan. Uppdragsgivarnas verksamhetsinriktning förpliktigar, d v s att vi åskådligör den komersiella lastbilstrafikens utveckling då det har varit en mycket viktig faktor för landets uppbyggnad och försörjning.
Förutom den stora bredden på fordonen hölls även föredrag i hallen varje dag och en dag var det t o m två föredrag.
Först ut på onsdagen i serien var det Göran Ström som redogjorde för Scanias utveckling. På torsdagen var det Emmelie Lagerstrand Borg, en ung förare som till vardags kör en flisbil av det större formatet. Hennes föredragsrubrik var "Lastbilar och hästkrafter", lite vitsigt då hon rider på fritiden. På torsdagen fanns det många yrkesgymnsier på plats och Emmelie är en utmärkt representant för de yngre som är på väg in i yrket. Efter Emmelie höll Per Thomson, tidigare konstruktör av tunga fordon och nu engagerad i tunga fordons dynamiska egenskaper och då främst i halt väglag. På fredagen höll Göran Ström en repris på sitt föredrag om Scanias utveckling.
På lördagen handlade föredraget om fjärrtrafik, ut i Europa och mellan östern. Veteranhallens första soffprogram, även om de nu satt i fåtöljer. De som medverkade med bilder och berättelser var Cathie Sandberg och Jonny Nilsson. Båda författare till böcker som bl a beskriver hur det var att köra de här resorna. Cathies bok heter "Läppstift och diesel" och Jonnys (han brukar kallas Kalmar Jonny) bok heter "Saliors on weels". Moderator var Johan Nordenström från Sveriges Åkeriföretag, Växjö.
I blickfånget fanns både äkta fordon som varit med på resorna och åteskapde kopor. Utan tvekan var det ett minst sagt populärt och roligt inslag och det blev helt fullsatt av publik. Stort tack till alla som medverkade i föredragen.
I hallen gavs också tillfälle att prova på att handlasta grus, något som förkommit som i stort sett enda metoden genom hela historien fram till dess maskiner kom in i bilden för inte så länge sedan. En klasisk Volvo Viking fick äran att vara gruslastarobjekt, tre kbm naturgrus sidotippades och sedan fick besökarna ösa. Det gjorde de så villigt att lasset fick tippas av fem gånger. I grushögen på golvet gömdes ganska många numrerade isskrapor från Klassiska Lastbilar vilket renderade upphittaren ett års prenumeration på tidningen. En person som var med och handlastade var Tomas Eneroth som dock inte hittade någon isskrapa. En trevlig person som passade på att jobba lite praktiskt. Handlasta grus blev ett mycket populärt inslag i hallen.
Det var andra gången under åren hade vi hade en Infrastrukturminister i hallen. Då av en minister som var veteranbilsägare (MG), Catharina Elmsäter-Svärd.
Det är väldigt mycket arbete med genomförandet och ett stort tack riktas till de som jobbade i hallen och det stöd som vi fick av Annika Brandin, Elmia och Stig Sjöberg Albinsson & Sjöberg.
I hallen jobbade och även representerade ÅHS, Per Thomson, Hasse Johansson, Bosse Abrahamsson och Anders Andersjöns.
Det hade inte blivit någon utställning om vi inte fått låna in bilarna. Bilarna kom från olka håll, privatpersoner, åkare, museer och t o m från andra nordiska länder. Stort tack.
/ Anders Ason
Ett urval av bilder från ca 250 stycken: