24:e upplagan av Tunga Rallyt Väst arrangerat av MHS, Motorhistoriska Sällskapet tillsammans med Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb gick i år den 13 maj från Trollhättan.
99 fordon var anmälda och bortfallet var lågt.
Det är lite fler än ifjol. Några har lämnat återbud men så är det några efteranmälda också, berättar Jan Johnsson från Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb.
95 lastbilar och bussar skickades ut på den 13 mil långa rallysträckan som denna gång fick en helt ny sträckning med start på Toveks Lastbilar i Trollhättan.
Första bilen som släpptes iväg på premiärsträckan var Volvomuseets Volvo LV60 från 1930. Sedan gick de i snabba steg till 50-talslastbilarna. Att lastbilar från 60-, 70- och 80-talen är mest populära idag märks tydligt. Bland annat ett stort antal ur Scanias 2-serie som i år är i det närmaste veteranklassats i sin helhet.
Men en hel del premiäråk från något äldre tider deltog också, bland annat en från 1977 blå Scania LB86 som med nöd och näppe kom till start.
Kvart i fem i morse fick vi på flaket, berättar Peter Wallberg från Frändefors.
Första stoppet var på VBG Groupe i Vänersborg där deltagarna fick gissa på ett kopplingsdrags typbeteckning. Efter den lilla omvägen vände alla tillbaka mot Trollhättan. En sträcka över Trollhättefallen fick i sista stund strykas då många ombyggnationer pågår i området. Delsträckan gick väster om E45 och Göta Älv över Hjärtum till Lilla Edet där ett fikastopp lagts in på Edet Rasta med kaffe och smörgås lagom till regnskurarna kom.
Efter fikat fortsatte färdvägen på gamla riksväg 45 ner mot Göteborg med kontrollstationer hos Lödöse Åkeri i Lödöse och industriområdet i Älvängen. Sträckningen gick vidare förbi Kungälv, genom Säve, Björlanda och Sörred till den sista kontrollplatsen vid Volvos gamla nordenlager på Arendal, innan alla med något undantag efter haveri rullade in på kryssningskajen på Arendal alldeles utanför Volvomuseet.
Vinnare i årets västrally efter att utan bisittare kört och svarat rätt på frågorna blev Bo Abrahamsson i sin Scania LS76 från 1965.
Det här trodde jag aldrig, säger en uppriktigt chockad med glad Bo Abrahamsson efter prisutdelningen.
Andrapriset gick till Spårvägssällskapet Ringlinjen med en Volvo B755 buss från 1964 och tredje priset gick till Lars Krook med kartläsare Leif Karlsson i en Scania L76 från 1965.
Text: Bo Norvinge/Svensk Åkeritidning
Foto: Bo Norvinge