Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
GBG 2019
GBG 2018
GBG 2017
GBG 2016
GBG 2015
GBG 2014
GBG 2013
GBG 2012
GBG 2011
GBG 2010
GBG 2009
GBG 2008
Före_08
GBG 2007
GBG 2006
GBG 2005
GBG 2004
GBG 2003
Före_06
Tunga Rallyt Väst 2017

24:e upplagan av Tunga Rallyt Väst arrangerat av MHS, Motorhistoriska Sällskapet tillsammans med Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb gick i år den 13 maj från Trollhättan.
99 fordon var anmälda och bortfallet var lågt.
– Det är lite fler än ifjol. Några har lämnat återbud men så är det några efteranmälda också, berättar Jan Johnsson från Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubb.

95 lastbilar och bussar skickades ut på den 13 mil långa rallysträckan som denna gång fick en helt ny sträckning med start på Toveks Lastbilar i Trollhättan.
Första bilen som släpptes iväg på premiärsträckan var Volvomuseets Volvo LV60 från 1930. Sedan gick de i snabba steg till 50-talslastbilarna. Att lastbilar från 60-, 70- och 80-talen är mest populära idag märks tydligt. Bland annat ett stort antal ur Scanias 2-serie som i år är i det närmaste veteranklassats i sin helhet.
Men en hel del premiäråk från något äldre tider deltog också, bland annat en från 1977 blå Scania LB86 som med nöd och näppe kom till start.
– Kvart i fem i morse fick vi på flaket, berättar Peter Wallberg från Frändefors.

Första stoppet var på VBG Groupe i Vänersborg där deltagarna fick gissa på ett kopplingsdrags typbeteckning. Efter den lilla omvägen vände alla tillbaka mot Trollhättan. En sträcka över Trollhättefallen fick i sista stund strykas då många ombyggnationer pågår i området. Delsträckan gick väster om E45 och Göta Älv över Hjärtum till Lilla Edet där ett fikastopp lagts in på Edet Rasta med kaffe och smörgås lagom till regnskurarna kom.
Efter fikat fortsatte färdvägen på gamla riksväg 45 ner mot Göteborg med kontrollstationer hos Lödöse Åkeri i Lödöse och industriområdet i Älvängen. Sträckningen gick vidare förbi Kungälv, genom Säve, Björlanda och Sörred till den sista kontrollplatsen vid Volvos gamla nordenlager på Arendal, innan alla med något undantag efter haveri rullade in på kryssningskajen på Arendal alldeles utanför Volvomuseet.

Vinnare i årets västrally efter att utan bisittare kört och svarat rätt på frågorna blev Bo Abrahamsson i sin Scania LS76 från 1965.
– Det här trodde jag aldrig, säger en uppriktigt chockad med glad Bo Abrahamsson efter prisutdelningen.
Andrapriset gick till Spårvägssällskapet Ringlinjen med en Volvo B755 buss från 1964 och tredje priset gick till Lars Krook med kartläsare Leif Karlsson i en Scania L76 från 1965.

Text: Bo Norvinge/Svensk Åkeritidning
Foto: Bo Norvinge



TRV-2017_BoNorvinge_001
TRV-2017_BoNorvinge_002
TRV-2017_BoNorvinge_003
TRV-2017_BoNorvinge_004
 
TRV-2017_BoNorvinge_005
TRV-2017_BoNorvinge_006
TRV-2017_BoNorvinge_007
TRV-2017_BoNorvinge_008
 
TRV-2017_BoNorvinge_009
TRV-2017_BoNorvinge_010
TRV-2017_BoNorvinge_011
TRV-2017_BoNorvinge_012
 
TRV-2017_BoNorvinge_013
TRV-2017_BoNorvinge_014
TRV-2017_BoNorvinge_015
TRV-2017_BoNorvinge_016
 
TRV-2017_BoNorvinge_017
TRV-2017_BoNorvinge_018
TRV-2017_BoNorvinge_019
TRV-2017_BoNorvinge_020
 
TRV-2017_BoNorvinge_021
TRV-2017_BoNorvinge_022
TRV-2017_BoNorvinge_023
TRV-2017_BoNorvinge_024
 
TRV-2017_BoNorvinge_025
TRV-2017_BoNorvinge_026
TRV-2017_BoNorvinge_027
TRV-2017_BoNorvinge_028
 
TRV-2017_BoNorvinge_029
TRV-2017_BoNorvinge_030
TRV-2017_BoNorvinge_031
TRV-2017_BoNorvinge_032
 
TRV-2017_BoNorvinge_033
TRV-2017_BoNorvinge_034
TRV-2017_BoNorvinge_036
TRV-2017_BoNorvinge_037
 
TRV-2017_BoNorvinge_038
TRV-2017_BoNorvinge_039
TRV-2017_BoNorvinge_040
TRV-2017_BoNorvinge_041
 
TRV-2017_BoNorvinge_042
TRV-2017_BoNorvinge_043
TRV-2017_BoNorvinge_044
TRV-2017_BoNorvinge_045
 
TRV-2017_BoNorvinge_046
TRV-2017_BoNorvinge_047
TRV-2017_BoNorvinge_048
TRV-2017_BoNorvinge_049
 
TRV-2017_BoNorvinge_050
TRV-2017_BoNorvinge_051
TRV-2017_BoNorvinge_052
TRV-2017_BoNorvinge_053
 
TRV-2017_BoNorvinge_054
TRV-2017_BoNorvinge_055
TRV-2017_BoNorvinge_056
TRV-2017_BoNorvinge_057
 
TRV-2017_BoNorvinge_058
TRV-2017_BoNorvinge_059
TRV-2017_BoNorvinge_060
TRV-2017_BoNorvinge_061
 
TRV-2017_BoNorvinge_062
TRV-2017_BoNorvinge_063
TRV-2017_BoNorvinge_064
TRV-2017_BoNorvinge_065
 
TRV-2017_BoNorvinge_066
TRV-2017_BoNorvinge_067
TRV-2017_BoNorvinge_069
TRV-2017_BoNorvinge_070
 
TRV-2017_BoNorvinge_071
TRV-2017_BoNorvinge_072
TRV-2017_BoNorvinge_073
TRV-2017_BoNorvinge_074
 
TRV-2017_BoNorvinge_075
TRV-2017_BoNorvinge_076
TRV-2017_BoNorvinge_078
TRV-2017_BoNorvinge_079
 
TRV-2017_BoNorvinge_080
TRV-2017_BoNorvinge_081
TRV-2017_BoNorvinge_082
TRV-2017_BoNorvinge_083
 
TRV-2017_BoNorvinge_084
TRV-2017_BoNorvinge_085
TRV-2017_BoNorvinge_086
TRV-2017_BoNorvinge_087
 
TRV-2017_BoNorvinge_088
TRV-2017_BoNorvinge_089
TRV-2017_BoNorvinge_090
TRV-2017_BoNorvinge_091
 
TRV-2017_BoNorvinge_092
TRV-2017_BoNorvinge_093
TRV-2017_BoNorvinge_094
TRV-2017_BoNorvinge_095
 
TRV-2017_BoNorvinge_096
TRV-2017_BoNorvinge_097
TRV-2017_BoNorvinge_098
TRV-2017_BoNorvinge_099
 
TRV-2017_BoNorvinge_100
TRV-2017_BoNorvinge_101
TRV-2017_BoNorvinge_102
TRV-2017_BoNorvinge_103
 
TRV-2017_BoNorvinge_104
TRV-2017_BoNorvinge_105
TRV-2017_BoNorvinge_106
TRV-2017_BoNorvinge_108
 
TRV-2017_BoNorvinge_109
TRV-2017_BoNorvinge_110
TRV-2017_BoNorvinge_111
www.veteranlastbilar.se