Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Åkarsvängen 2019
Åkarsvängen 2018
Åkarsvängen 2017
Åkarsvängen 2016
Åkarsvängen 2015
Åkarsvängen 2014
Åkarsvängen 2013
Åkarsvängen 2012
Åkarsvängen 2011
Åkarsvängen 2010
Åkarsvängen 2009
Åkarsvängen 2008
Åkarsvängen 2007
Åkarsvängen 2006
Åkarsvängen 2005
Åkarsvängen 2004
Tunga Rallyt Åkarsvängen 2016

Lördagen den 17 september bar det av på MHS tjugofemte Tunga Rally. En träff som började för tjugofem år sedan (1990) och då med ett deltagarantal om elva fordon. I årets träff var inte mindre än etthundrasjuttioett (171) ekipage anmälda! Några få dök dock inte upp bl a p g a sjukdom.

Vad säger det här? Veteranlastbilsintresset har under de tjugofem åren ökat markant och det är klart att den digitala utvecklingen har medverkat till att sprida kännedom och den trettioåriga skattebefrielsen som också haft mycket stor betydelse. Men… det pekar även på ett ökat intresse av att bevara vår transportkultur och inte bara att skrota det som går ut ur nyttoverksamheten.

MHS firade sitt 25-års tunga rallyjubileum och Scania passade även på att fira sitt 125-års. En fantastisk utveckling för båda. Stort grattis. Antalet besökare/deltagare, där vi nog kan räkna in två personer per lastbil och kanske det tredubbla för bussarna i snitt, skulle kunna innebära att omkring 350 till 400 personer fanns på plats, plus funktionärer (drygt ett 60-tal, tack). I denna jubileumsfirande anda var det nog många som hade lite förväntningar om att detta skulle uttryckas på något sätt som exempelvis en liten extrapåkostad godbit till kaffet. Så var det inte utan man hade strukit kaffet helt, det var egen termos som gällde. I vår bil firade undertecknad och kartläsaren Ragnar Eliasson dock med hembakad äppelkaka.

Efter ett teamwork av Stefan Andersson och Mari Berglund med mikrofoner bar det av på den natursköna svängen om ca 11 mil. Första frågan vid första kontrollen hade väl alla rätt på: Vem uppfann vindrutetorkaren och när?  Kanske helt onödigt att ens nämna det men i fall inte någon skulle känna till det så var det Mary Andersson i USA år 1903.

Vid den senare prisutdelningen skedde den med hjälp av Scanias Kommunikationschef Peter Kaméus som dessutom sågs runtom i vimlet. Naturligtvis var den nya Scanian på plats vid målgångplatsen, Scanias huvudbyggnad vid den vackra sjön.Väl genomfört, trevliga funktionärer, bra väder och mycket mer förtjänar givetvis ett stort tack.

Anders Ason, startnummer 168 och på 30:ionde plats. http://mhs.samordning.se/intra_modul_info.php?id=254&klickid=254&xid=6

Foto: Per Thomson



IMG_2757
IMG_2758
IMG_2760
IMG_2762
 
IMG_2763
IMG_2766
IMG_2767
IMG_2768
 
IMG_2769
IMG_2772
IMG_2773
IMG_2774
 
IMG_2775
IMG_2776
IMG_2777
IMG_2778
 
IMG_2779
IMG_2780
IMG_2781
IMG_2782
 
IMG_2783
IMG_2787
IMG_2788
IMG_2790
 
IMG_2791
IMG_2792
IMG_2794
IMG_2795
 
IMG_2796
IMG_2797
IMG_2798
IMG_2799
 
IMG_2801
IMG_2803
IMG_2804
IMG_2805
 
IMG_2806
IMG_2807
IMG_2808
IMG_2809
 
IMG_2811
IMG_2812
IMG_2813
IMG_2814
 
IMG_2815
IMG_2816
IMG_2818
IMG_2819
 
IMG_2821
IMG_2823
IMG_2824
IMG_2825
 
IMG_2826
IMG_2827
IMG_2828
IMG_2829
 
IMG_2830
IMG_2831
IMG_2835
IMG_2836
 
IMG_2837
IMG_2838
IMG_2839
IMG_2841
 
IMG_2842
IMG_2843
IMG_2844
IMG_2845
 
IMG_2846
IMG_2847
IMG_2848
IMG_2849
 
IMG_2850
IMG_2852
IMG_2853
IMG_2856
 
IMG_2857
IMG_2858
IMG_2859
IMG_2860
 
IMG_2861
IMG_2863
IMG_2864
IMG_2868
 
IMG_2869
IMG_2870
IMG_2871
IMG_2872
 
IMG_2873
IMG_2874
IMG_2875
IMG_2876
 
IMG_2877
IMG_2879
IMG_2881
IMG_2882
 
IMG_2883
IMG_2884
IMG_2886
IMG_2890
 
IMG_2892
IMG_2894
IMG_2896
IMG_2897
 
IMG_2899
IMG_2901
IMG_2902
IMG_2903
 
IMG_2905
IMG_2906
IMG_2908
IMG_2910
 
IMG_2911
IMG_2915
IMG_2916
IMG_2918
 
IMG_2919
IMG_2920
IMG_2921
IMG_2922
 
IMG_2924
IMG_2925
IMG_2926
IMG_2927
 
IMG_2928
IMG_2930
IMG_2931
IMG_2932
 
IMG_2933
IMG_2934
IMG_2935
IMG_2936
 
IMG_2937
IMG_2938
IMG_2939
IMG_2940
 
IMG_2946 Getåviadukten Riksväg 1
IMG_2949 Bråviken
www.veteranlastbilar.se