Lördagen den 17 september bar det av på MHS tjugofemte Tunga Rally. En träff som började för tjugofem år sedan (1990) och då med ett deltagarantal om elva fordon. I årets träff var inte mindre än etthundrasjuttioett (171) ekipage anmälda! Några få dök dock inte upp bl a p g a sjukdom.
Vad säger det här? Veteranlastbilsintresset har under de tjugofem åren ökat markant och det är klart att den digitala utvecklingen har medverkat till att sprida kännedom och den trettioåriga skattebefrielsen som också haft mycket stor betydelse. Men
det pekar även på ett ökat intresse av att bevara vår transportkultur och inte bara att skrota det som går ut ur nyttoverksamheten.
MHS firade sitt 25-års tunga rallyjubileum och Scania passade även på att fira sitt 125-års. En fantastisk utveckling för båda. Stort grattis. Antalet besökare/deltagare, där vi nog kan räkna in två personer per lastbil och kanske det tredubbla för bussarna i snitt, skulle kunna innebära att omkring 350 till 400 personer fanns på plats, plus funktionärer (drygt ett 60-tal, tack). I denna jubileumsfirande anda var det nog många som hade lite förväntningar om att detta skulle uttryckas på något sätt som exempelvis en liten extrapåkostad godbit till kaffet. Så var det inte utan man hade strukit kaffet helt, det var egen termos som gällde. I vår bil firade undertecknad och kartläsaren Ragnar Eliasson dock med hembakad äppelkaka.
Efter ett teamwork av Stefan Andersson och Mari Berglund med mikrofoner bar det av på den natursköna svängen om ca 11 mil. Första frågan vid första kontrollen hade väl alla rätt på: Vem uppfann vindrutetorkaren och när? Kanske helt onödigt att ens nämna det men i fall inte någon skulle känna till det så var det Mary Andersson i USA år 1903.
Vid den senare prisutdelningen skedde den med hjälp av Scanias Kommunikationschef Peter Kaméus som dessutom sågs runtom i vimlet. Naturligtvis var den nya Scanian på plats vid målgångplatsen, Scanias huvudbyggnad vid den vackra sjön.Väl genomfört, trevliga funktionärer, bra väder och mycket mer förtjänar givetvis ett stort tack.
Anders Ason, startnummer 168 och på 30:ionde plats. http://mhs.samordning.se/intra_modul_info.php?id=254&klickid=254&xid=6
Foto: Per Thomson