Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Syd höstmöte 2019
TungaGefleDala2019
Syd Hollandsresa mars 2019
Elmia lastbil 2018
ÅHS Årsstämma 2018
Skaraborg Veteranmarknad 2018
Syd vårmöte 2018
Tunga Gefle Dala 2017
Svartå 2017
Skaraborg Veteranmarknad 2017
Syd vårmöte 2017
Skaraborg Foto o filmdag 18 feb 2017
Tidaholm 2017
Skaraborg höstträff 2016
Syd Höstmöte 2016
Elmia och ÅHS Årsstämma 2016
Hästkraftens dag 2016
Tunga Gefle Dala 2016
Skaraborg Veteranmarknad 2016
Syd vårmöte 2016
Skaraborg feb 2016
Skaraborg nov 2015
Syd höstmöte 2015
Tunga Gefle Dala 2015
Syd vårmöte 2015
ÅHS Skaraborg bildas
Summering 2014
Syd höstmöte 2014
Lastbil 2014 Mässan
Inför Lastbil 2014
Tunga Gefle Dala 2014
Syd vårmöte 2014
Syd höstmöte 2013
Tunga Gefle Dala 2013
Syd vårmöte 2013
Syd Höstmöte 2012
Lastbil 2012
Borlänge 12
Svartå 2012
Syd vårmöte 2012
Örebro 2011
Borlänge 11
Lastbil 2010
Borlänge 10
Borlänge 09
Lastbil 2008
Borlänge 08
Bratteborg 07
Borlänge 07
Borlänge06
Örebro05
Syd höstmöte 2014

25 oktober 2014.
 

Då blev det dags för den aktiva fordonsgruppen att genomföra höstträffen och denna gång med studiebesök på Åsljungapallen AB i Vemmentorp i Örkeljunga. Alla som någon gång fraktat, eller fått levererat gods eller t o m enbart sysslat med pallkragsodling har något slags förhållande till denna pall. Ciceron var VD:n, Stefan Nilsson där vi fick se hela produktionskedjan som handlade om från stock till pall, inkl. alla moment med bl a torkning och ev. behandling. Undan gick det med upp till 400 pallar i timmen! Pallen som företeelse har sannolikt sin upprinnelse när man under WWII hade behov av att flytta stora godsmängder på ett snabbt och säkert sätt. Hur dagens standardmått 80X120 uppkom tvistar nog de lärde om. Möjligen hade det med järnvägsspårvidd att göra och skröna eller falskt så har dagens sockerbit sitt mått efter detta enligt en skalningsmodell. Pallarna exporteras i stort sett över hela världen, även till bortre Asien som bl a Kina.

Fas två blev en riktig kvarnlunch på Kvarnen i Kornhult där en hel av det ursprungliga maskineriet fanns kvar.

Sedan bar det av till Olle Nilssons bilmuseum i Jännaholm där Olle själv guidade bland över 200 fordon. Väldigt många av besökarna kände igen en hel del av fordonen som var ett snitt av den svenska vagnpark som funnits genom åren, kompletterat med en del exklusiva rariteter.

Stort tack för inbjudan till Herbert Andersson, Isak Andersson, Ronny Nilsson, Stig-Erik Lönnerheden och Per Thomson från ca 55 mycket nöjda besökare.

Text o foto: Ason

 



Så fort bakåt kommer väl den bilen inte att åka mer?
P1030574
P1030531
P1030534
 
P1030536 Herbert Andersson
P1030540
P1030541
P1030542
 
P1030543
P1030544
P1030548
P1030549
 
P1030550
P1030551
P1030552
P1030553
 
P1030554
P1030555
P1030557
P1030558
 
P1030559
P1030562 VD Stefan Nilsson
P1030563
P1030564
 
P1030567
P1030568
P1030570
P1030572
 
P1030573
P1030582 Välkomnatill kvarnen
P1030575
P1030576 Köksmästaren
 
P1030578
P1030579
P1030580
P1030581
 
P1030588 Museet, Olles cykelbil
P1030584
P1030585 Fordon drivet av en hästkraft.
P1030586
 
P1030589 Chevrolet -59
P1030590
P1030591 BMW V12
P1030592
 
P1030595
P1030596
P1030597
P1030598 Henry J
 
P1030599 Husqvarna 98 cc
P1030600
P1030601
P1030602 Tatra
 
P1030603
P1030604 Samma "huvkråka" passade även på Vikingen
www.veteranlastbilar.se