Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Trafiksäker framkomlighet
EU_Semitrailer_igen
By slånkvicku 2015
Myrbergsrallyt 2015
Magnor 2014
Kina 2014
Tänkvärt inför vintersäsongen
Myrbergsrallyt 2013
Nyköping 2013
Silkeborg 2013
Färila 2012
E4 Tranarpsbron 2013
Vestlandstur 2012
Domedag nära
Silkeborg 07
07_Tyskbesök
Åkerimuseet Olofström inventering
Nyköping 2013 12 juni

Nytt tema: Tunga kvällen: Traktorer, Lastbilar, Bussar.

Ja, så var rubriken när Automobilsällskapet i Nyköping som bildades 1968 och för 27:e gången bjöd in till en nu utökad hamnträff som förutom de traditionsenligt kallade fordonsgrupperna även inkluderade tunga fordon. Detta för första gången och något som kubbens ledning lovade återkomma med nästa år. Hamnen är en mycket vald plats och denna gång var nog belastningen på kajen den största på ”evinnerliga tider” med alla tunga lastbilar.

I klubbens utfästelser bl a: ”Vi kommer ha med ett av Europas största renoveringsprojekt – Futurlinern – den kända BP-tankbilen och Trucknet-Radio sänder direkt från hamnen. Dessutom kommer en Rolls-Royce Griffon-motor på 36,7 liter och 2490 hk att startas ett par ggr under kvällen.”

Vårt eget deltagande i träffen började med fyra fordon från forummedlemmen Reid Hultings ”Traditionell Truck Center” (namnet påhittat just nu) i hjärtat av Sörmland. Färden gick till Nyköpings hamn via rent fältmässiga reparationer. Bilderna visar vissa förberedelser, färden, uppställningen, några forumkändisar, folkfesten och lite runt omkring där det t o m bjöds på uppvisning av Line Dance. Klubbledningen uppskattade att det som mest under kvällen rörde sig omkring 5 000 personer på området där ca 35 veteranlastbilar fanns uppställda, den längst ifrån kom från Åland. Vädret var så soligt att det ibland var svårt att få bra bilder då man inte gärna kunde stå ute i vattnet och plåta.     

En toppenkväll där undertecknad fick tillfälle att köra en militär Viking med dubbelhytt som en gång i tiden användes inom det dåvarande Kustartilleriet. F ö ett fordon (i enkelhyttsutförande) som fanns på min tidigare arbetsplats, vilket renderade till både en flerdagarsutbildning och militärt förarbevis för denna fordonstyp.     

Text och bild: Anders Ason



Hitta rätta nyckar?
Daglig tillsyn
Fältmässig reparation
P1050311m
 
P1050312m
P1050313m
P1050314m
Forumkändisar
 
P1050317m
P1050320m
P1050321m
P1050322m
 
P1050323m
P1050324m
P1050325m
P1050326m
 
P1050327m
Lånebilen
P1050330m
P1050331m
 
P1050332m
P1050333m
P1050334m
P1050335m
 
P1050336m
P1050337m
P1050338m
P1050339m
 
P1050340m
P1050342m
P1050349m
P1050352m
 
P1050354m
P1050355m
P1050356m
P1050357m
 
P1050358m
P1050359m
P1050360m
P1050361m
 
P1050362m
P1050363m
P1050364m
P1050365m
 
P1050366m
P1050367m
P1050368m
P1050369m
 
P1050370m
P1050372m
P1050373m
P1050375m
 
P1050376m
P1050378m
P1050379m
P1050380m
 
P1050381m
P1050382m
P1050383m
P1050384m
 
P1050389m
P1050391m
Festen slut?
www.veteranlastbilar.se