Nytt tema: Tunga kvällen: Traktorer, Lastbilar, Bussar.
Ja, så var rubriken när Automobilsällskapet i Nyköping som bildades 1968 och för 27:e gången bjöd in till en nu utökad hamnträff som förutom de traditionsenligt kallade fordonsgrupperna även inkluderade tunga fordon. Detta för första gången och något som kubbens ledning lovade återkomma med nästa år. Hamnen är en mycket vald plats och denna gång var nog belastningen på kajen den största på evinnerliga tider med alla tunga lastbilar.
I klubbens utfästelser bl a: Vi kommer ha med ett av Europas största renoveringsprojekt Futurlinern den kända BP-tankbilen och Trucknet-Radio sänder direkt från hamnen. Dessutom kommer en Rolls-Royce Griffon-motor på 36,7 liter och 2490 hk att startas ett par ggr under kvällen.
Vårt eget deltagande i träffen började med fyra fordon från forummedlemmen Reid Hultings Traditionell Truck Center (namnet påhittat just nu) i hjärtat av Sörmland. Färden gick till Nyköpings hamn via rent fältmässiga reparationer. Bilderna visar vissa förberedelser, färden, uppställningen, några forumkändisar, folkfesten och lite runt omkring där det t o m bjöds på uppvisning av Line Dance. Klubbledningen uppskattade att det som mest under kvällen rörde sig omkring 5 000 personer på området där ca 35 veteranlastbilar fanns uppställda, den längst ifrån kom från Åland. Vädret var så soligt att det ibland var svårt att få bra bilder då man inte gärna kunde stå ute i vattnet och plåta.
En toppenkväll där undertecknad fick tillfälle att köra en militär Viking med dubbelhytt som en gång i tiden användes inom det dåvarande Kustartilleriet. F ö ett fordon (i enkelhyttsutförande) som fanns på min tidigare arbetsplats, vilket renderade till både en flerdagarsutbildning och militärt förarbevis för denna fordonstyp.
Text och bild: Anders Ason