Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Trafiksäker framkomlighet
EU_Semitrailer_igen
By slånkvicku 2015
Myrbergsrallyt 2015
Magnor 2014
Kina 2014
Tänkvärt inför vintersäsongen
Myrbergsrallyt 2013
Nyköping 2013
Silkeborg 2013
Färila 2012
E4 Tranarpsbron 2013
Vestlandstur 2012
Domedag nära
Silkeborg 07
07_Tyskbesök
Åkerimuseet Olofström inventering
Vestlandstur 2012

En liten reseskildring från årets Scania vestlandtur!

Resan startade Onsdag den 23:e maj med att vi svenskar reste från våra respektive hemorter i syd och mellan Sverige till Sandefjord i Norge där start skulle ske Torsdag den 24:e maj. Torsdagen börjar med en tur till Norges äldsta högfjällshotell, Tudal högfjällshotell. Färden dit går på smala norska vägar för att sista biten till hotellet övergå till serpentinväg med 11 procents lutning. Elva procent kanske inte låter så farligt, men jag kan lova att för mig personligen så var det fullt tillräckligt. På det gamla historiefyllda hotellet från slutet av 1800 talet bjöds det på en utsökt gourmetmiddag med strålande utsikt över snöklädda fjälltoppar och en liten intilliggande sjö. Till kaffet uppträdde en känd fiolspelman som även drog en del lokalhistorier från trakten. Färden fortsatte vidare över fjälltoppen där vi stannade för att bekanta oss med snön. På andra sidan Tudalfjället ligger Rjukandalen som var vårt andra mål för dag ett. Kör man uppför ett fjäll med brant stigning så får man räkna med att det är brant på andra sidan också, så även i detta fall. Väl nere i Rjukan besökte vi färjeläget där tågfärjorna avgick. Platsen fungerar i dag som ett museum där man kan se en båt som motsvarar den som sänktes under andra världskriget. Båten som sänktes var lastad med tungt vatten som var ämnat för tillverkning av atombomber i Tyskland. Från Rjukan fortsatte vi utmed RV37 till Edland där vi spisade och sedan övernattade vid ett fjällhotell som låg utmed vägen. 

Andra morgonen var minst lika strålande som den första med klarblå himmel. Vi körde vidare från fjället med Odda som nästa anhalt, där träffade vi åkaren och verkstadsägaren Svein-Petter Garberg som dels generöst bjöd på fika och visade sitt företag men även anslöt sig till vårt sällskap. Efter en vacker färd med både äppelodlingar och fjord utsikt var det dags för resans andra färjning, den första var mellan Moss och Horten. Vidare åkte vi mot Ulvik där vi besökte Frode Opedals grav för blomplantering. Frode tillhörde pionjärerna med att renovera Scania LBS 76 redan i början av 1990-talet, han avled tragiskt 2003 i en trafikolycka med den lastbil han körde. Besöket manar till eftertanke då Frode endast blev 32 år gammal, livet är inte att ta för givet. Dagens sista mål var Platsen Osa som låg vackert inne i en Fjord, där skulle middag intas samt underhållning och umgänge med Frodes far Öysten som hedersgäst. Underhållningen bestod av lokal folkdans och fiolspel samt ost och vinprovning med Roland Berg som föredrags- och kvinnounderhållare. Efter en mycket trevlig samvaro som även lockade utomstående intresserade övernattade vi på och i våra lastbilar. 

Lördag den 26:e sätter vi fart mot Nordheimsund där vår själsfrände Arvid Vikör driver allbilverkstad med Mercedes Benz som specialitet. Arvid och hans trevliga fru bjuder på kaffe med hembakt samt visar sin gigantiska veteransamling som bland annat innehåller ett fyrtiotal Mercedesbilar för att nämna något, mycket uppskattat och intressant. Lördagens slutmål blir Scania Bergen där vi ställer upp våra fordon för beskådan eftersom en träff har arrangerats med anledning av vår ankomst. Träffen lockade ett stort antal inbjudna åkare och chaufförer från vida kring, den som åkt längst för att delta hade 55 mil enkel väg. Scania Bergen bjöd på grillmat, tog med oss på stadsguidning samt underhöll oss förstklassigt i största allmänhet. Efter en god natts sömn på hotell startade vi vår återresa på söndagsmorgon. Färdvägen som valdes var över Hardangervidda via Måbödalen.

Åter igen ett fantastiskt landskap att forcera med dessa äldre bilar, detta blev det tredje snöklädda fjäll vi kom att gå över, bara en sån sak är ju fantastisk att uppleva i slutet av Maj månad. Med avbrott för mat, grillning vid foten till fjället, så avverkade vi sammantaget ganska stor sträcka under Söndagen. Efter passering av fjället övergår naturen alltmer till att likna den vi känner igen från norra Värmland och Älvdalen. Så ju längre ner man kom desto högre blev marschfarten. Nattläger fick bli en plats ett par mil före gränsen vid Svinesund på en nedlagd motelltomt.

Måndag morgon intogs frukost i det fria mellan bilarna, mycket gemytligt. Därefter rullade vi över gränsen till Sverige för vidare färd till Håbyrasta där avskedskaffe intogs. Jag for hemåt i personbil medan resten av Svenskgänget fortsatte med lastbilarna till respektive hemorter. Fem otroliga dagar med upplevelser som man aldrig trodde man skulle få uppleva var till ända. Stort tack till arrangören Knut Evensen som lagt ner ett jättejobb med förberedelser; bland annat olika kultur upplevelser, övernattningar samt inte minst letat intressanta färdvägar.

 

Deltagarlista

Från Sverige: Rune Göransson, Roland Berg Scania LS 76; Bengt Åke Bengtsson Scania LB 76; Tomas Vadman, Nichlas Zander Scania  Lbs 111; Torbjörn Olausson, Kenneth Hedegård Scania LBS 140.

Från Norge: Egil Gunleksen, Kay Eddy Berger Scania LS 76; Arthur Engeland, Arnfinn Liveröd Scania LBS 76; Tor Djupedal, John Veirud Scania LS 110 o Scania L 50.

 

Text och foto: Kenneth Hedegård



juni 2012 029
juni 2012 032
juni 2012 034
juni 2012 039
 
juni 2012 042
juni 2012 044
juni 2012 046
juni 2012 047
 
juni 2012 069
juni 2012 076
juni 2012 079
juni 2012 101
 
juni 2012 131
juni 2012 133
juni 2012 137
juni 2012 139
 
juni 2012 140
juni 2012 147
juni 2012 160
juni 2012 172
 
juni 2012 179
juni 2012 181
juni 2012 204
juni 2012 214
 
juni 2012 241
juni 2012 254
juni 2012 256
juni 2012 262
 
juni 2012 265
juni 2012 266
juni 2012 267
juni 2012 270
 
juni 2012 274
juni 2012 277
juni 2012 278
juni 2012 279
 
juni 2012 281
juni 2012 284
juni 2012 287
juni 2012 291
 
juni 2012 314
juni 2012 322
juni 2012 323
juni 2012 324
 
juni 2012 329
juni 2012 332
juni 2012 337
juni 2012 347
 
juni 2012 360
juni 2012 361
juni 2012 363
juni 2012 364
 
juni 2012 365
juni 2012 368
juni 2012 372
juni 2012 376
 
juni 2012 393
juni 2012 405
juni 2012 421
juni 2012 425
 
juni 2012 444
juni 2012 452
juni 2012 470
juni 2012 475
 
juni 2012 476
juni 2012 480
juni 2012 486
juni 2012 502
 
juni 2012 525
juni 2012 528
juni 2012 548
juni 2012 556
 
www.veteranlastbilar.se