Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Syd höstmöte 2019
TungaGefleDala2019
Syd Hollandsresa mars 2019
Elmia lastbil 2018
ÅHS Årsstämma 2018
Skaraborg Veteranmarknad 2018
Syd vårmöte 2018
Tunga Gefle Dala 2017
Svartå 2017
Skaraborg Veteranmarknad 2017
Syd vårmöte 2017
Skaraborg Foto o filmdag 18 feb 2017
Tidaholm 2017
Skaraborg höstträff 2016
Syd Höstmöte 2016
Elmia och ÅHS Årsstämma 2016
Hästkraftens dag 2016
Tunga Gefle Dala 2016
Skaraborg Veteranmarknad 2016
Syd vårmöte 2016
Skaraborg feb 2016
Skaraborg nov 2015
Syd höstmöte 2015
Tunga Gefle Dala 2015
Syd vårmöte 2015
ÅHS Skaraborg bildas
Summering 2014
Syd höstmöte 2014
Lastbil 2014 Mässan
Inför Lastbil 2014
Tunga Gefle Dala 2014
Syd vårmöte 2014
Syd höstmöte 2013
Tunga Gefle Dala 2013
Syd vårmöte 2013
Syd Höstmöte 2012
Lastbil 2012
Borlänge 12
Svartå 2012
Syd vårmöte 2012
Örebro 2011
Borlänge 11
Lastbil 2010
Borlänge 10
Borlänge 09
Lastbil 2008
Borlänge 08
Bratteborg 07
Borlänge 07
Borlänge06
Örebro05
Tunga-Mas-Träffen 2008

Tunga-Mas-Träffen 2008 kanske skulle kallas "Tunga-snö-svängen 2008". Snöglopp och trilskandes vakumdrivna vindrutetorkare var inte vad man räknat med men gav en realistisk påminnelse hur det kunde vara förr. Flera var de som måste stanna efter vägen och handgripligen fösa undan snön från vindrutan för att överhuvud taget kunna se vägen. Kanske vi behövde denna bryska påminnelse för att vakna upp från våra nostalgiska drömmar om hur det var förr?

Mer positivt hem från dena träff var intressanta föredrag och att få tillfälle att diskutera bestämmelser om trafiksäkerhet med representant från vägverket. Besöket på motormuseet i Torsång var mycket intressant liksom motorforskaren Per Gillbrandts föredrag om teknikhistoria som lett fram till dagens motorer. Som motorintresserad trodde man sig veta det mesta om detta ämne men ack så lite man egntligen har kännt till förstår jag nu. Här fick man se modeller av konstiga skapelser som lett fram till otto och dieselmotorerna såväl som Rolls Roys Merlinmotor vilka alla faktiskt kördes på "riktigt" med metanol.

Se även Eric Björklunds rapport på ÅHS sida! 



Två Regenter före avfärd från Avesta till Borlänge, den första från 1967, den bortre från 1955
Strax innan Borlänge, snöblandat regn mötte redan tidigt på fredag eftermiddagen
Torsångs motormuseum lördag förmiddag
Torsångs motormuseum
 
Förarplatsen på Leif Svärds Scaniabuss som tog oss åter till Borlänge
Trotjänare som stått ute i det ruskiga vädret under natten
Ja, det gäller att ha stor tank om man skall åka långt
Nykomling!
 
De måste ha kört fel, men hur kom de över Atlanten?
Aha, dom var hit för att sno äkta lingrävare, dom har väl inga kvar där på andra sidan pölen . . .
Stilfull Titan bland alla Scania
En tidig LS75:a med tipp från Husum
 
Trots regn snygg parad
Ända från Svenljunga och vilken last sedan
Från innersta Småland kommer denna fint renoverade Titan
Denna Regent LS71 kommer från Hofors
 
Ny för säsongen, L60:a med 135 hk
Nykomling
Nykomling
En värdig representant för Vägverket
 
Ända från Varbergstrakten kommer denna L76:a
Volvo F86:a från Jönköping
111:a från Karlstad
Peeterbilt från tidigt 70-tal
 
L60:a med tidstypisk hemmagjord trailer
IMG_4197
L56 objekt i Shells färger, relativt hel
Riktigt gammal goding
 
Billy Hedström ger sig inte, Hesselman motorn skall igång
. . . , ja, till slut
. . . men vad är det här då? Gengasdriven Merca, synd att lågan inte syns mot den röda bilen som bakgrund
Än så länge inga snödrivor
 
Dagen efter, morgonens helt snötäckta landskap har nu sent på eftermiddagen nästan återställts
www.veteranlastbilar.se